En riktig nybörjarfråga.
Jag har el draget till farstukvisten. Trodde att uttagen inte fungerade alls, och blev förvånad när billaddaren fungerade. Kort därefter kunde jag inte ladda telefonen där. Inte heller högtryckstvätten fungerade. Imorse körde jag med trimmern utan problem, för att några timmar senare inte fungera alls.

Kan det vara en timer kopplad till den? Något annat? Tänkte höra lite först här innan jag ringer hit en elektriker som får titta.
 
Kanske varit någon klåpare där och dragit fasen via en strömställare?
 
StevieGee skrev:
Kanske varit någon klåpare där och dragit fasen via en strömställare?
?? Det är väl det normala att det monteras brytare på uttagen ute.
 
tommib
Är huset nytt eller gammalt? Standarden att sätta brytare på uttagen ute är inte så gammal. Det kan också vara så att uttaget går på timer eller skymningsrelä. Jag har ett uttag som är kopplat så, för julbelysningen utomhus.

Går det att följa kabeln som går till uttaget? I så fall, följ den och se vart den går. I annat fall, leta efter strömbrytare. Troligen sitter en eventuell strömbrytare i närheten av uttaget inomhus. Om nu uttaget sitter på farstukvisten, kolla precis innanför entredörren.

Om det inte är något av dessa så finns risk att det är glapp, men det är mindre sannolikt. Likaså finns risk för felkoppling och bakmatning via någon trefaslas. Det är också mindre sannolikt. Kolla ovanstående först och om det inte löser sig, lägg upp bilder här så kanske det går att gissa sig till det. Annars, ring elektriker.
 
RoBo skrev:
?? Det är väl det normala att det monteras brytare på uttagen ute.
Vet jag egentligen inget om. Vet bara att när vi flyttade in i vårt hus så var vart och varannat vägguttag (inomhus) kopplade så.. Därav klåpare. Men jag tar tillbaka "klåpare". ;-)
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Huset är från 1930. Senaste 20 åren har en elektriker bott här, som har dragit om det mesta.

Jag följde kabeln som ledde hit.
IMG_20160727_183513.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innanför ytterdörren finnsbdenna, som jag inte har en susning om vad det är:rolleyes:

IMG_20160727_184152.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror att den tyska grejen du inte vet vad det är är ett tidur som är kopplat till uttaget och mr elektriker som bott innan dig har använt uttaget till sin motorvärmare :)
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
Ska se om jag kan programera om den, eller testa uttaget tidig morgon ��
 
Tryck på EIN så borde den vara tillslagen till dess uret är satt att bryta nästa gång. Och ställa rätt tid verkar också behövas. :)
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Funkade när jag tryckte på EIN ��
Känns ganska skönt att jag inte ringde en elektriker, rätt pinsamt.
 
  • Gilla
oobum och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.