Jag har byggt ett förråd och jag dragit in el till förrådet och sen komm jag på att jag glömde köpa ett eluttag kan man sätta på elen en då utan eluttag?
 
Nej och stopp!
Normalt är jag för hempul men om du behöver ställa en sådan fråga så ska du nog stanna direkt och tillkalla en elektriker som kan se över så att du inte gör någonting farligt.

För övrigt: Välkommen till forumet! :)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Janus82 skrev:
Nej och stopp!
Normalt är jag för hempul men om du behöver ställa en sådan fråga så ska du nog stanna direkt och tillkalla en elektriker som kan se över så att du inte gör någonting farligt.

För övrigt: Välkommen till forumet! :)
Det är min bror som har dragit elen han är behörig elektriker men han har åkt till USA i tre veckor nu, jag kan inte fråg honom nu.
Men jag glömde köpa två eluttag till förrådet som jag skulle sätta dit själv men kan man sätta på elen endå utta eluttag?
 
Hållr nästan med Janus.

Jag gissar att du har en kabel indragen? Det som kan hända om spänningsätter är att de avklipta, berörbara ändrarna på kabeln blir farliga. Och de kan även ligga ihop så att det blir kortslutning, vilket iofs. bara löser ut säkringen. men de kan även "nästan" ligga ihop, då kan det gå ström lite dåligt som inte räcker för att lösa ut säkringen, men räcker mer än väl för att orsaka en brand. Och givetvis kan någon som tar i kabeländen få en livsfarlig strömgenomgång.

Lösningen är att skala av kabeln lagom långt och sätta isolerklämmor, ex. "ubåtar" på varje tråd. Och se till att kabeln ligger oåtkomlig för barn, ex. på hög höjd. Det är viktigt även om du inte räknar med besök av barn.

Observera att en kabel där ytterhöljet är avskalat är inte längre fullgott isolerad, det krävs de två lager av isolering som en kabel har för att den skall anses vara säker att beröra. Så den avisolerade kabeln skall hållas borta från beröring, även för vuxna.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.