Jag upptäckte häromdagen att vårt badrumsskåpet kan att ha ett eluttag på insidan, en helt fantastiskt upptäckt enligt mig då jag i flera års tid har laddat rakapparaten med en sladd hängandes på utsidan med skåpet öppet.

Strömställaren på väggen är återfjädrande och utan nolla, det sitter en dosdimmer bakom den. Till badrumsskåpet är det draget tändtråd, nolla och jord.

Går det att installera ett eluttag i badrumsskåpet med nuvarande dragning som fungerar oberoende av strömställaren och samtidigt behålla en fungerande belysning/strömställare, eller skulle man behöva dra fram en egen fas till eluttaget?

Jag får inte ihop hur ett eluttag skulle kunna fungera bakom strömställaren och dosdimmern, men jag kanske har missat något.
 

Bästa svaret

M M_H skrev:
Går det att installera ett eluttag i badrumsskåpet med nuvarande dragning som fungerar oberoende av strömställaren och samtidigt behålla en fungerande belysning/strömställare, eller skulle man behöva dra fram en egen fas till eluttaget?

Jag får inte ihop hur ett eluttag skulle kunna fungera bakom strömställaren och dosdimmern, men jag kanske har missat något.
Du har helt rätt i att det behövs en egen tråd för obruten fas. Det brukar dock inte vara något problem att få plats med fyra trådar i ett rör/slang så det kan en elektriker lösa åt dig.
 
  • Gilla
M_H
  • Laddar…
Du måste dra dit en obruten fas till uttaget, det bör vara en enkel operation. Man använder dom befintliga ledningarna och drar in (4) nya. Är man "snål" knyter man i en dragfjäder i dom befintliga trådarna och drar ut allt för att sedan knyta på en tråd (fas) till och drar in allt med dragfjädern. Om man återanvänder trådarna finns risken att dom blir lite korta för man kanske måste skala om dom.
 
  • Gilla
M_H
  • Laddar…
Toppen, då var det som jag trodde. Jag får lägga till det på listan av saker som ska göras nästa gång jag har en elektriker på besök.
 
Om du vill att uttaget skall fungera även när lampan är släckt, så måste det dras fram en obruten fas. Det är dessutom olämpligt att ha ett uttag efter en dimmer, om det skall användas för ngt. annat än en lampa.

Om du ex. kör rakapparatladdning med ett neddimmat uttag så kan laddaren ta skada (bättre fabrikat skyddar sig och stänger av).

Edit: Svaren regnade in medan jag skrev.
 
A
M M_H skrev:
Toppen, då var det som jag trodde. Jag får lägga till det på listan av saker som ska göras nästa gång jag har en elektriker på besök.
Uttag, speciellt i badrum behöver skyddas av jordfelsbrytare enligt reglerna. Om inte gruppen i badrummet redan matas via jordfelsbrytare dvs. Något för elektrikern att kolla upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.