Jag har en tanke på att sätta 4 st tvåvägsuttag, ett i vars en hörna av huset. Syftet är att ha dessa dolda bakom vindskivorna för att kunna koppla in ljusslingor av olika slag. Vi har en lite tanke på att gå all in på huset och skapa en Candy Cane Lane i Lund, inspirerad av vår resa i Kalifornien julen 2016. Hoppas grannarna hänger på ;)

Jag har 4 stycken IP-klassade eluttag där jag tänkte sätta två per sida av huset. Då får jag totalt 8 uttag som jag kan använda. Jag tänker mig att man kanske vill sätta slinga runt hela taket, sticka ner längs knutarna och kanske en slinga över nock. Svart kabel skruvas med svart klammer och jag sticker in kablarna på vinden. På vinden kopplar jag samman allt och sen har jag ett tomrör ner till elcentralen i källaren. Någonstans på vägen sätter jag en kopplingspunkt där jag kan montera en Fibaro relay switch och på så sätt kan jag styra den via appen men främst skapa scener ihop med övrig utebelysning som går på skymning.

Jag ville mest bolla tanken och se om jag tänker rätt. Skall jag sätta uttagen högt eller lågt på gavlarna? Kanske någon som har detta och kan ge tips vad man skall tänka på.

Husfasad med tegelsten och två utomhuslampor, där man planerar att sätta dolda uttag för ljusslingor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IP-klassat tvåvägsuttag avsett för utomhusbruk, idealiskt för installation på husvägg.
 
Det är väl jordfelsbrytare som är viktigt i en sådan installation?

Men jag frågar lite försynt om grannarna tycker att det är en bra idé? :thinking:;)

Jag förutsätter att du programmerar det att släckas senast 22 och tändas tidigast 07 vardagar och 09 helger? Om en granne till mig satte upp något sådant så att det stör i mitt sovrum skulle det bli polisanmälan.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det är väl jordfelsbrytare som är viktigt i en sådan installation?

Men jag frågar lite försynt om grannarna tycker att det är en bra idé? :thinking:;)

Jag förutsätter att du programmerar det att släckas senast 22 och tändas tidigast 07 vardagar och 09 helger? Om en granne till mig satte upp något sådant så att det stör i mitt sovrum skulle det bli polisanmälan.
Nu fanns där en viss ironi att mitt hus och min gata skulle bli ett Candy Cane Lane. Det handlar mer om att utsmycka huset. Och det rör sig inte om några strålkastare men visst jag var kanske inte helt tydlig där ;) Men jag skulle nog säga att grannens trädgårdsbelysning lyser mer än mitt hus kommer göra. Men som husägare, med grannar, handlar det såklart om att ta hänsyn till grannar och hålla en god gransämja. Oavsett om det handlar om julbelysning, fallfrukt som kommer in på grannens tomt eller musik sena nätter.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.