Hej!
Planerar att platsbygga en garderob men insåg nu att ett eluttag är placerad mitt på den väggen garderoben ska placeras.

Jag överväger nu att såga ut en kvadrat i garderobens bakstycke, framför uttaget, och till uttaget koppla ett ”skrivbordsuttag” som fästs genom garderobens sida. En sån här: https://www.dustinhome.se/product/5...1-el-svart?tab=specification&scrollToTab=true

Har redan gått över budget med den här garderobjäveln, så jag har tyvärr inte råd att få hit en elektriker till att flytta på eluttaget.

Tänker jag fel någonstans? Stöter jag på problem som jag inte förutsett? Finns det en annan uppenbar lösning som ändå är snygg?

Och: är det ett problem att eluttaget är ojordat (medan sladden från skrivbordsuttaget är jordad)?
 
Behöver du uttaget? Annars är det bara att ta bort det och sätta ett täcklock. (förutsatt att det är ett infällt uttag)
 
Dessvärre behöver jag det… väldigt snålt med uttag i rummet i övrigt.
 
Man sätter ALDRIG ett jordat uttag utan att det har en ansluten jord. Du måste även ha en apparatdosa som du sätter uttaget i. Från det bef. uttaget kan du dra en kabel och sätta ett skruvat näslock där du plockar bort uttaget. Eller så avvaktar du några månader och spar ihop tills du kan anlita en elektriker.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Det är just det jag funderar kring. Den lösning jag tänker är som jag förstår det mest att likna med en förlängningssladd (se länken jag skickade) så det är ingen anslutning av nytt uttag utan snarare en förlängningssladd med jordad propp in i ett ojordat eluttag. Det hoppas jag inte bör vara några problem (annars är jag i trubbel; har massa elektronik med jordade proppar satta i mina ojordade eluttag här hemma…)?

Är jag förståelig? Kan försöka förklara tydligare annars! :)
 
Men har man ett uttag med jord som är oansluen så blir man lurad att tro att det finns jord i uttaget. Och det är det som kan bli farligt, man tror att man har jord men den saknas, det är ett stort NEJ.
Saknas jord SKA även uttaget vara av ojordad typ.
Uttaget du länkar till är ett uttag för fast montage i en apparatdosa, och det SKA ha jord ansluten.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Jättebra med tydlighet. Då är det tillbaka till planeringsbordet, helt enkelt.

En fråga på det temat: till mina ojordade vägguttag överallt här hemma har jag förgreningsuttag (med jordade proppar såvitt jag förstår), och så en del elektronik anslutna till förgreningsuttaget. Är det alltså ett problem?

I sådant fall behöver jag ju jorda alla vägguttag i hela radhuset. Är det så?
 
Och om sådana förgreningsuttag FÅR sättas in i ojordade vägguttag, förstår jag inte varför det jag länkade inte är att betrakta på samma sätt. Jag har sett det som att det jag länkade är en skarvsladd, som man bara snyggt kan trä igenom ett hål i skrivbordet…

Ifrågasätter dig inte, du verkar ha koll. Jag försöker bara förstå varför ena isf vore OK och inte andra - så jag vet hur jag ska tänka!
 
Fairlane
Hisak Hisak skrev:
Och om sådana förgreningsuttag FÅR sättas in i ojordade vägguttag, förstår jag inte varför det jag länkade inte är att betrakta på samma sätt. Jag har sett det som att det jag länkade är en skarvsladd, som man bara snyggt kan trä igenom ett hål i skrivbordet…

Ifrågasätter dig inte, du verkar ha koll. Jag försöker bara förstå varför ena isf vore OK och inte andra - så jag vet hur jag ska tänka!
Skillnaden är att det ser ut som ett vanligt uttag, folk kommer inte tänka "det där är nog en förgrening från något ojordat".
 
  • Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
Okej då är jag med!! Det var ju så ni sa från början egentligen, fick inte in det i huvudet bara Så era varningar innebär alltså inte att jag behöver jorda allt i hela radhuset. Puh 😅
 
Hisak Hisak skrev:
Okej då är jag med!! Det var ju så ni sa från början egentligen, fick inte in det i huvudet bara Så era varningar innebär alltså inte att jag behöver jorda allt i hela radhuset. Puh 😅
Nej, det behöver du inte.
Möjlighet 1: I sidan på garderoben bygger du ett infällt uttag (apparatdosa) med ojordat uttag och ansluta det med passande kabel till befintligt uttag täckt med näslock.
Möjlighet 2: På loppis hittar du ett ojordat grenuttag från förr. Och detta hanterar du som du hade tänkt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vad skulle det där skrivbordsuttagen fylla för syfte om jag får fråga?
Går det inte bara att ta upp ett tillräckligt stort hål i bakstycket på garderoben så att det befintliga uttaget är fullt åtkomligt, kan fortsätta användas (och bytas/uppgraderas i framtiden utan att behöva riva garderoben)
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
D
T Thomas_Blekinge skrev:
Nej, det behöver du inte.
Möjlighet 1: I sidan på garderoben bygger du ett infällt uttag (apparatdosa) med ojordat uttag och ansluta det med passande kabel till befintligt uttag täckt med näslock.
Möjlighet 2: På loppis hittar du ett ojordat grenuttag från förr. Och detta hanterar du som du hade tänkt.
Dessa går fortfarande att köpa

https://palyset.se/p/grenuttag-4-v-ojord-1m-vit-h05vv-f2x10?gad_source=1

https://www.biltema.se/bygg/el/gren...grenuttag-ojordat-3-m-2000055040?gad_source=1
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Nej, det behöver du inte.
Möjlighet 1: I sidan på garderoben bygger du ett infällt uttag (apparatdosa) med ojordat uttag och ansluta det med passande kabel till befintligt uttag täckt med näslock.
Möjlighet 2: På loppis hittar du ett ojordat grenuttag från förr. Och detta hanterar du som du hade tänkt.
Alternativ 1 lät väldigt tilltalande. Är det något man kan göra själv eller behövs en elektriker? Finns det någon tydlig anvisning på hur man gör det själv, i så fall?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.