Hej! Vi har nyligen flyttat in i en villa från -76 och behöver byta diskmaskin. Idag sitter eluttaget lågt ned på väggen bakom diskmaskinen vilket ju inte är idealiskt (eller kanske inte ens enligt normerna idag). Undrar om det vore ok att helt enkelt sätta in en skarvsladd i det befintliga uttaget, dra skarvsladden in i närliggande köksskåp och koppla in diskmaskinens anslutningssladd i skarvsladden? Såklart det bästa vore att be en elektriker flytta uttaget och det kanske vi kan göra framöver, men just nu brådskar det lite.

Tack! :)
 
Vad hjälper det då?
 
Tja, tänkte att då kan jag lättare stänga av elen till diskmaskinen om det skulle behövas, utan att behöva dra ut den?! Kanske är jag helt ute och cyklar..
 
Undvik förlängningskablar till diskmaskinen. Har det funkat sedan 76 lär det funka några år till.
 
  • Gilla
Jasmin9371 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Storförbrukare som används dagligen på förlängningssladd är ingen bra idé.

Om det nu brådskar är det inte enklare att installera maskinen i uttaget och leta rätt på vilken säkring som man stänger av i proppskåpet för snabb avstängning. Sen kan ju elektriker flytta på eluttaget i ett senare skede.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Just det.. Låter ju som en utmärkt idé att kolla i förväg var säkringen sitter så att vi är förberedd utifall att! Tack för er hjälp! Ha en fin dag!
 
Hur ofta behöver ni slita ur sladden? Har aldrig dragit ut nån. Låt det va som det är.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi gör nog så... Har för mkt tid att fundera över saker just nu!
 
Stefan N Stefan N skrev:
Hur ofta behöver ni slita ur sladden? Har aldrig dragit ut nån. Låt det va som det är.
Samma här. Har aldrig dragit ut sladden eller behövt stänga av strömmen till diskmaskinen. Ugnen och mikron däremot lite oftare i samband med att man ställer om klockan.
 
  • Wow
Pin
  • Laddar…
A
Jag drar ut sladden varje gång
 
  • Wow
Wheelabrator
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.