Förutsättningarna

- Ett vanligt 230V dubbeluttag, infällt, jordat
- Säkrat på en (1) 10 A säkring

Öppen elektrisk strömbrytare, exponerade ledningar, demonterad, säkerhetsrisk, behov av reparation, oavslutat elarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I uttaget kommer det dock 5 trådar. 1 gulgrön, 2 blåa och 2 svarta.
Vid spänningsmätning i uttaget som på bilden ovan så har jag 230 V mellan jord och de båda svarta trådarna och 0 V mellan jord och de båda blåa trådarna varför färgerna ska stämma.

Däremot när jag kopplade lös alla trådar och sedan satt på spänningen och mätte igen så har jag bara 230 V mellan jord och en av de svarta (den översta till höger i bild) och 0 V mellan jord och den andra svarta. Mellan de båda svarta har jag 38 V konstant.

När jag satte ihop de båda svarta i en wago och de båda blåa i en wago så gnistrade och sprakade säkringen i centralen så jag skruvade ut den. Monterade jag sedan tillbaka allting så som på bilden här ovan så betedde sig säkringen normalt och uttaget fungerar igen.

Vad är det jag missar här?
Varför finns det 5 trådar till ett uttag likt detta och kan de svarta trådarna vara något annat än fas och eventuell vidarekoppling av fas?
Kan de blåa trådarna vara något annat än nolla?
 
Den enklaste förklaringen är väl att nolla och fas är vidarekopplade till annat uttag …
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det är uppenbart på bilden att de båda svarta respektive de båda blåa har kontakt med varandra. Det är inte konstigare än att de går vidare som matning till andra saker i gruppen. Om resten av gruppen är ojordad så förklarar det varför inte jorden går vidare.

Om man skruvar i en säkring utan att bryta eventuell last kan det spraka. Skruva sista biten fort så sprakar det mindre. Eller helst se till att inga förbrukare är inkopplade när du skruvar i den. Detta under förutsättning att det bara gnistrade utan att säkringen löste. Om säkringen också löste måste du ha kopplat något galet i Wagona.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
För att pyssla med detta krävs "nödig kännedom".

Kanske ingen som bryr sig?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
H Hybro skrev:
För att pyssla med detta krävs "nödig kännedom".

Kanske ingen som bryr sig?
Detta sätt att fråga öppet är ju ett utmärkt sett att skaffa sig nödig kännedom. Hur lärde du dig? Genom att bara kunna eller möjligen läst eller hört någon berätta hur man gör?
 
  • Gilla
Zlatje och 3 till
  • Laddar…
Du också kanske vet var man hittar just det jag påstår?

Den va go: "Genom att bara kunna.":crysmile:
Många i dag som tycker så!
 
Redigerat:
A Avemo skrev:
Om säkringen också löste måste du ha kopplat något galet i Wagona.
Den slutsatsen innebär vanligtvis lite mer jobb, med än mer nödig kännedom:cool:
Beakta även de risker som kan förekomma.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
En skyddsjord.. går två trådar vidare till ett ojordat uttag eller till ett ojordat lamputtlopp med tillhörande brytare?
 
E
Huddingebo Huddingebo skrev:
En skyddsjord.. går två trådar vidare till ett ojordat uttag eller till ett ojordat lamputtlopp med tillhörande brytare?
Du har två val:
Endera byter du uttaget, inget bör bli mre av detta.

Eller så följer du trådarna och hittat förklaringen på dina funderingar.

Du är ansvarig för din anläggning och ingen annan. Frågar jag dig något så ska du kunna svara på detta mitt i natten. Och här känns som ni har en kunskapslucka.
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Du har två val:
Endera byter du uttaget, inget bör bli mre av detta.

Eller så följer du trådarna och hittat förklaringen på dina funderingar.

Du är ansvarig för din anläggning och ingen annan. Frågar jag dig något så ska du kunna svara på detta mitt i natten. Och här känns som ni har en kunskapslucka.
Vem har påstått att man sa gissa? Givetvis tar man reda på saker. Jag gav bara förslag på vad det skulle kunna vara.
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.