Det har blivit vattenskada i badrummet i fritidshuset och kommer därför installera ett nytt badrum.

Planlösningen är löst, ytskikt håller jag på att överväga. Lutar åt våtrumsmatta pga inga fogar, lättstädat och garanterat tätt. Tycker det finns ok alternativ på marknaden.


Däremot funderar jag fram och tillbaka runt golvvärme. Jag har personligen inget krav golvvärme , men vet att många vill ha det och överväger därför att sätta in det nu när badrummet ändå renoveras... I dagsläget finns det elradiator. Jag åker ifrån fritidshuset och vill kunna ha på stödvärme till en ok driftskostnad. Är elburen golvvärme ett alternativ som stödvärme eller skenar driftskostnaderna iväg då?
 
Är väl en bra idé med golvvärme, inga kostnader som skenar bara för det.
Det här är siffror från mitt ena badrum ca 4,5kvm. Håller 25 grader i golvet året om.
En skärmdump av en energiförbrukningsapp för golvvärme, visar 716.9 kWh totalt, och ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
La också in elgolv i vårt tidigare hus när vi renoverade badrummet, ganska låg extrakostnad i material och driften var inte något som heller märktes. Har du dessutom inte den igång på fullt drag så ska du nog klar dig undan konkurs. Så klart el kostar men det kostar att ha hus...

Edit. Och jäkla nice på vinterhalvåret med varmt golv men det behöver kanske inte sägas
 
Ja det är nog lika bra att köra på när golvet ändå är uppe så finns det där. Blir det dyrt i drift får jag väl sätta in en frostvakt, men kanske det motsvarar min gamla elradiator ändå. Kan väl tillägga att jag tänkte ju såklart ta bort elradiator då... :)
 
Sommarstuga 2017 Sommarstuga 2017 skrev:
Ja det är nog lika bra att köra på när golvet ändå är uppe så finns det där. Blir det dyrt i drift får jag väl sätta in en frostvakt, men kanske det motsvarar min gamla elradiator ändå. Kan väl tillägga att jag tänkte ju såklart ta bort elradiator då... :)
Du kan låta nya elgolvet vara frostvakt. Ställ in termostat på 5-8 grader då du inte är där. Se bara till att skaffa en termostat som har den funktionen.
 
Elgolvvärne eller radiatorer spelar ingen roll för uppvärmning ur en kostnadssynpunkt, båda har verkningsgrad 1.0
 
Krokben
R reez skrev:
Elgolvvärne eller radiatorer spelar ingen roll för uppvärmning ur en kostnadssynpunkt, båda har verkningsgrad 1.0
Golvvärme har ju en viss förlust nedåt, trots isolering, även om dem är försumbar om man har bra isolering. Golvvärme med värmepump klarar sig bra för att COP blir bättre med lägre framledning, men förlusterna finns ju kvar.
 
Förlusterna neråt är verkligen minimala om det är träbjälklag och krypgrund. Jag mätte golvtemperatur och slingtemperatur före och efter isoleringen kom på plats, och det gick inte att se någon skillnad. Det var varmt i facken om man mätte, men har man inga luftrörelser i grunden så stannar värmen där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.