Ska koppla in några lågspännings LED spottar som alltså ska gå via en transformator. Kommer använda mig av Eltako som dimmer men är det så enkelt att man kopplar fas och nolla till primärsidan på transformatorn och från sekundärsidan går man till Eltako och från Eltako till spottarna?

Om ni inte förstår mig till skrift så kan jag alltid rita en bild. :)
 
Du ska matcha spänning och strömart, från 230 V AC till 350 mA DC. De puckar som finns däremellan ska alltså passa in här, och passa in mot varandra. En bra början är att titta på specarna för de modeller du önskar använda.
 
Bo.Siltberg skrev:
Du ska matcha spänning och strömart, från 230 V AC till 350 mA DC. De puckar som finns däremellan ska alltså passa in här, och passa in mot varandra. En bra början är att titta på specarna för de modeller du önskar använda.
Vad menar du? Spottarna ska gå på 12-24V, jag minns inte exakt vilken spänning de ska ha men de är i alla fall lågspännings LED spottar. Det första inkopplingsexemplet ska jag då inte använda mig utav eftersom spottarna då skulle få 230V och brinna upp.

Om jag förstått andra exemplet rätt så går man från sekundärsidan på transformatorn till L på brytaren. Sedan från brytarens tändtråd till +A1 på Eltakon. Och -A2 till nollan på sekundärsidan på transformatorn. Vad jag inte förstår är varför det ser ut som att Eltako fortfarande ska ha 230V fas och nolla på "nedre sidan" av pucken. Driftspänningen till spottarna ska ju vara 12-24V och det verkar som att båda exemplen skulle ha en driftspänning på 230V till spottarna, vilket gör mig förvirrad.

Untitled.png
 
Du håller på med ett behörighetskrävande jobb, lämna det åt en elektriker om du inte kan.
 
Eltakon på bilden är en dimmer, den innehåller ingen transformator. och den är avsedd för att lämna en dimmad (= pulserande) ström till en lampa avsedd för 230V.

Dimmningsingången A1 A2 är konstruerad så att den kan drivas av en extern spänning på lite vad som helst mellan 3 och 230V. Det är då alltså bara en manöverspänning som används för att styra dimningen. Jag är osäker på om dimmern har en sådan isolationsklass mellan dimmer styrningen och 230V sidan att man får använda "oisolerad" klenspänning där, eller om man fortfarande måste ha material på dimmersidan som klarar klass 2 isolation.

När du väl har fått ordning på dimmandet. Så kan man ersätta lampan med en transformator lämpad för den armatur man tänker sig.

"Lågspänningsled" är ett ganska odefnierat begrepp. En LED, alltså den faktiska ljuskällan i en LED armatur, drivs inte av en låg spänning, utan av en konstant ström på ex. 350mA. Därför är renodlade LED drivers inte transformatorer, utan konstant strömgeneratorer. Du har alltså 230 in och ut driver den ström på ex. 350mA och så blir det den spänning det blir (ofta 2 - 3 V). Skillnaden är att en transformator lämnar ex. 12V på utgången och så blir det den ström det blir när man kopplar in en belastning. Kopplar du 12V till en LED som vill ha ha konstant ström, så vill den dra oändligt stor ström, och brinner omedelbart upp.

Men det finns LED armaturer med inbyggda drivers, som alltså tar en inspänning på 12V eller 230V och omvandlar till 350mA internt.

Detta gör att en "lågspänningsLED" kan betyda lite vad som helst från 100mA drivning till 48V spänningsmatning. Och väljer man fel typ av drivdon bränner man antingen armaturen eller drivdonet.
 
Redigerat:
  • Gilla
JanÅke
  • Laddar…
hempularen skrev:
Eltakon på bilden är en dimmer, den innehåller ingen transformator. och den är avsedd för att lämna en dimmad (= pulserande) ström till en lampa avsedd för 230V.

Dimmningsingången A1 A2 är konstruerad så att den kan drivas av en extern spänning på lite vad som helst mellan 3 och 230V. Det är då alltså bara en manöverspänning som används för att styra dimningen. Jag är osäker på om dimmern har en sådan isolationsklass mellan dimmer styrningen och 230V sidan att man får använda "oisolerad" klenspänning där, eller om man fortfarande måste ha material på dimmersidan som klarar klass 2 isolation.

När du väl har fått ordning på dimmandet. Så kan man ersätta lampan med en transformator lämpad för den armatur man tänker sig.

"Lågspänningsled" är ett ganska odefnierat begrepp. En LED, alltså den faktiska ljuskällan i en LED armatur, drivs inte av en låg spänning, utan av en konstant ström på ex. 350mA. Därför är renodlade LED drivers inte transformatorer, utan konstant strömgeneratorer. Du har alltså 230 in och ut driver den ström på ex. 350mA och så blir det den spänning det blir (ofta 2 - 3 V). Skillnaden är att en transformator lämnar ex. 12V på utgången och så blir det den ström det blir när man kopplar in en belastning. Kopplar du 12V till en LED som vill ha ha konstant ström, så vill den dra oändligt stor ström, och brinner omedelbart upp.

Men det finns LED armaturer med inbyggda drivers, som alltså tar en inspänning på 12V eller 230V och omvandlar till 350mA internt.

Detta gör att en "lågspänningsLED" kan betyda lite vad som helst från 100mA drivning till 48V spänningsmatning. Och väljer man fel typ av drivdon bränner man antingen armaturen eller drivdonet.
Säg inte att det är såhär himla enkelt? :D

Untitled.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jo, det ser väl skapligt rätt ut, hinner inte detaljstudera just nu.

Men kolla noga att du har en trafo som passar till de LED armaturer du har.
 
Vad jag menar är att du måste ha klart för dig vilken spänning och strömart som varje del i kedjan ska ha. Av din bild kan man gissa på följande:

Eltako: IN: 230 V AC, UT: 230 V AC, dimrad
"Trafo": IN: 230 V AC, dimbar???, UT: 12 V AC eller DC?
LED-armaturer: IN: V DC eller A DC?

Vad exakt är det för "trafo" och LED-armaturer du vill använda?
Du ska egentligen börja med LED-armaturerna. De kan vilja ha t.ex 230 V AC, 12 V AC/DC eller 350 mA DC. Därefter väljer du en "trafo" som levererar denna spänning eller ström. Du säger 12-24 V men jag undrar om det inte är konstantströmslampor du faktiskt har.
Om du tycker detta är grekiska så lämna bort installationen till någon annan.
 
  • Gilla
JanÅke
  • Laddar…
hempularen skrev:
Jo, det ser väl skapligt rätt ut, hinner inte detaljstudera just nu.

Men kolla noga att du har en trafo som passar till de LED armaturer du har.
Jo, trafon är inhandlad samtidigt som LED armaturerna enligt butikens rekommendation. Jag har dock en sista fråga; I manualen står det "I lägena EC1, EC2, LC1, LC2 och LC3 får ingen induktiv (lindad) transformator användas.". Jag som trodde att alla transformatorer var lindade...
 
Nä alla led trafos är elektroniska.
 
Bo.Siltberg skrev:
Vad jag menar är att du måste ha klart för dig vilken spänning och strömart som varje del i kedjan ska ha. Av din bild kan man gissa på följande:

Eltako: IN: 230 V AC, UT: 230 V AC, dimrad
"Trafo": IN: 230 V AC, dimbar???, UT: 12 V AC eller DC?
LED-armaturer: IN: V DC eller A DC?

Vad exakt är det för "trafo" och LED-armaturer du vill använda?
Du ska egentligen börja med LED-armaturerna. De kan vilja ha t.ex 230 V AC, 12 V AC/DC eller 350 mA DC. Därefter väljer du en "trafo" som levererar denna spänning eller ström. Du säger 12-24 V men jag undrar om det inte är konstantströmslampor du faktiskt har.
Om du tycker detta är grekiska så lämna bort installationen till någon annan.
Svaret på alla dina frågor är ja, jag vet dock inte om sekundärsidan på transformatorn är AC eller DC eller om spottarna ska ha V DC eller A DC. Kan heller inte kolla upp det nu eftersom jag inte är på bygget. Jag vet dock att alla varor är inhandlade samtidigt enligt försäljarens rekommendationer, så de ska redan vara kompatibla med varandra.

Det egentliga problemet var att jag på något sätt hade fått för mig att transformatorn skulle ligga före Eltakon. När jag då kollade på kopplingsschemat för Eltakon blev jag väldigt fundersam eftersom trafon ska ligga efter Eltakon, och inte före.

Allt är i princip utrett nu och jag tackar för svaren.
 
pnilz1 skrev:
Nä alla led trafos är elektroniska.
Okej! Så jag kan ställa in Eltakon på vilket alternativ jag vill utan att elda upp något. :)
 
Njaaa. en "transformator" är induktiv, en spole lindad på en järnkärna.

Men moderna "transformatorer" fungerar inte riktigt så. Den traditionella transformatorn begränsas i sin förmåga att överföra effekt av hur mycket järn det är i kärnan. Enkelt utryckt så omvandlas varje halvperiod av växelström till magnetism som leds i järnkärnan till sekundärspolen. Järnkärnan blir mättad om det magnetiska flödet är för stort, ungefär som att leda för stark ström i en för klen tråd. Detta sätter då en gräns för hur mycket energi som kan överföras i varje halvperiod. Transformatorer för 500W väger typiskt 10 - 20 kg.

Men efterssom begränsingen är per halvperiod så kan man på elektronisk väg hacka upp den inkommande strömmen så att frekvensen blir kanske 50 kHz istället för 50Hz. Då får man 1000ggr fler halvperioder, och kan därmed minska järnkärnan motsvarande.

Så en modern s.k elektronisk transformator innehåller en väldigt liten högfrekvens transformator plus elektronik som skapar den höga frekvensen och övervakar det hela. Ingången på dessa har ofta en massa kondensatorer så de är snarare kapacitiva än induktiva.
 
Redigerat:
  • Gilla
JanÅke
  • Laddar…
JanÅke skrev:
Svaret på alla dina frågor är ja, jag vet dock inte om sekundärsidan på transformatorn är AC eller DC eller om spottarna ska ha V DC eller A DC. Kan heller inte kolla upp det nu eftersom jag inte är på bygget. Jag vet dock att alla varor är inhandlade samtidigt enligt försäljarens rekommendationer, så de ska redan vara kompatibla med varandra.

Det egentliga problemet var att jag på något sätt hade fått för mig att transformatorn skulle ligga före Eltakon. När jag då kollade på kopplingsschemat för Eltakon blev jag väldigt fundersam eftersom trafon ska ligga efter Eltakon, och inte före.

Allt är i princip utrett nu och jag tackar för svaren.
Ja då behöver vi inte gräva ned oss i sekundärsidan på trafon. Detta är lite av en djungel, så du har gjort helt rätt i att köpa en kombination som säljaren säger ska fungera ihop.

Var eltakon ska placeras är dock enkelt att lista ut om man har klart för sig vilken spänning som den ska matas med respektive lämnar ut. Det är vad jag försökte förklara lite grovhugget. Det finns dimmers för 12 V som kopplas i på sekundärsidan om transformatorn, men så är inte fallet här.
 
Hoppas också att säljaren har tänkt på att sälja driver och spottar som är dimbara. Långt ifrån alla är det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.