Hej,

En liten undran. Har en kund som vill kunna trapptända(dvs olika brytare) med hjälp av Eltako dosimmer. Varje spott har dock en egen trafo med fas och nolla. Gissar att jag måste köpa en Eltako med nolla för att det ska funka bäst?

Att Eltako ska ha en tändtråd till ena brytare är jag med på men räcker det att dra in en extra tändtråd till andra brytare och så ska det funka?

Någon som kan bena ut frågan åt mig
 
Du kan dra en tändtråd till varje brytare, hur många som helst. Varje brytare skall vara återfjädrande (har för mig att det följer med fjädrar som passar till ELKO och/eller ELJO), men det kan behövas fler fjädrar än vad som följer med.

Eltako med nolla är väl den de rekomenderar till LED, tror att det beror på att LED drivare drar för lite ström i "OFF" läge, den orkar inte driva Eltako dimmern.
 
Tack för svaret!
 
Skumt. Fick det inte att funka ändå. Blir bara att det tänds och släcks men ingen dimmerfunktion trots fjäder i båda brytarna.
Tändtråden är kopplad från brytare 1 till en kopplingsdosa. Från kopplingsdosan vidare till Eltakodosan och där ifrån till brytarens tändtrådsutgång.
Någon?
 
tommib
Vilken Eltako är det?
Bild/skiss på installationen?
Hur är den andra brytaren kopplad?
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Gärna information om vilken LED-driver och vilka spotlights du har också. Alla är inte dimbara.
 
Om du har den variant på eltakom som jag gissar (med nolla), så är det lite mer komplicerat än att bara koppla en tändtråd, du måste följa kopplingschemat som följer med produkten.
 
Återkommer under dagen då jag vet mer. Armaturen är ifrån Hide a Lite som har en inbyggd trafo. Jag har en Eltako med nolla och har även dragit en nolla till den. Ska kolla med leverantören och dessutom kolla att man verkligen har fått rätt dosdimmer. Misstänker att jag ska ha en för LED när jag kollad Eltakos hemsida?
 
Bilder. Skiss. Bilder på kopplingsdosor och dosdimmern. Även E nummer / art nummer är bra för att vi ska kunna hjälpa dig. Montera inte Impulsfjädrarna på fel sidan vippan. Man kan klia sig bra i huvudet när man får finfina "elfel" då.
 
Fick det att funka faktisk men trappkopplingen strular. Gissar att jag saknar en tändtråd till den andra brytare. Ena brytaren går det att dimra fint. Den andra brytare reagera bara på tänd/släck.
 
230V styrning eller 0-10V? Går ju att dra om och pilla lite om det strular. Men lustigt att du kan tända och släcka men inte dimmra.

Släng upp bilder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.