Jag har en vanlig trappkoppling där en och samma lampa kan styras från två brytare. Nu ska det in en dosdimmer utan nolla från Eltako samt två impulsfjädrar så att man kan dimra från två ställen. Har kopplat in dosdimrar med en ensam brytare förrut men fick det inte att funka igår kväll med trappkopplingen. Har läst gamla trådar här på forumet tills ögonen blöder men inte hittat lösningen än. Kan någon rita eller beskriva in dosdimmern i detta schema och exakt hur trådarna ska dras?

Det borde inte vara några konstigheter men jag har kört fast rejält.

Elschema för trappkoppling med två strömställare och anslutna ledningar för att styra en lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på dosdimmern Eltako EUD61NPL (Nya sorten)
Blå Eltako EUD61NPL dosdimmer utan nolla med justeringsrattar för dimhastighet och anslutningsterminaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
De två tryckknapparna ska ligga parallellt, du behöver alltså tillgång till fast fas i båda dosorna samt en mellantråd som går från båda knapparnas utgång till dimmerns pulsingång.

Enklast blir väl att placera dosdimmern bakom knappen där tändtråden finns.
 
Jag har för mig att det går att lösa genom att parallellkoppla alla brytare.
Enklast tror jag blir att sätta dosdimmern vid lampa.
Tror jag har det så hos mig.
 
Tack för svar, då ska jag alltså dumpa en av de två mellantrådarna och ordna fas till båda dosorna? Lite konstigt att det inte går att hitta ett kopplingsschema över denna typ av koppling någonstans. Internet svämmar över av information men jag gick bet på att hitta något i alla fall. Måste väl vara ett väldigt vanligt användningssätt av en dosdimmer och Eltakos egna schema var ingen höjdare.
 
  • Gilla
Andersedin
  • Laddar…
Nja, kanske är kinkig men ett kopplingsschema med en dosdimmer utan nolla och två lampor snyter man inte fram så lätt! :)
 
  • Gilla
HerrSvedin
  • Laddar…
Alltid kul med en uppföljning och kan rapportera att allt gick bra att installera igår. Såhär blev det:

1. Lampa 1 - styrs av en trapp- och en dubbeltrappbrytare. Fick sätta dosdimmern bakom dubbeltrappen då det var där tändtråden till lampan satt, det var väldigt trångt men det gick. Hade jag haft en dosdimmer med nolla hade det nog inte fått plats i dosan. Dosdimmer bakom den vanliga trappbrytare hade varit mycket enklare att få plats med.

2. Lampa 2 - styrs av två dubbeltrapp där den ena är densamma som styr lampa 1. Kör dubbeltrapp med dosdimmer även i andra ändan då jag har en tredje lampa jag vill kunna bryta från den platsen. Visst hade jag egentligen kunnat ha en kronbrytare där istället?

Kan varmt rekommendera dosdimmer Eltako EUD61NPL om man vill slippa tänka på nollan och vill kunna tända/dimra en lampa från två olika brytare med impulsfjäder.
 
Vad bra att du fick till det.
Du kan ha kronbrytare överallt så länge du drar två trådar till varje från dimmern.
 
Jag kan också rekommendera den dosdimmer!
Det är den första dosdimmern för LED som klarar av att dimra LED lika bra som Eltakos förra dosdimmer utan nolla dimrade glödljus.
Dimrar lika snabbt! Annars har det varit ett problem med samtliga tidigare dosdimrar (Eltako, Vadsbo, Dimmax, Schneider Electric) att dom varit så fruuuktansvärt seeega.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.