Hej. har just köpt en stiga villa där förra ägaren inte fått någon gnista. kablarna hänger lite huller om buller men jag har försökt se vart de ska gå. Jag vet dock inte hur de ska kopplas in.
Har grov minus till motor.
Grov plus till startrelä, och därifrån till startmotor.
Har en plus till tändningslås. (gul)
Kabel från tändlåset till brytare på växellåda och sen till spole på startrelä. (blå)
Kabel från tändlåset till brytarspetsar, därifrån till tändspole. (vit)
Jordkabel till tändlåset. (grön/gul)
Jordkabel till andra sidan på startreläts spole.
Sen sitter det en kabel paralellt med plusen till startmotorn till någon typ av spole som sitter inne innanför svänghjulet. Sitter efter startrelät. (röd)

Jag antar att i startläget ska den gula + gå till den blåa som drar startrelät.
Vad skall kopplas till den vita som ska gå till brytarspetsarna?
Ska verkligen den röda sitta så den bara får plus när jag drar på starten eller ska den till tändlåset?

När jag fått ordning på detta kanske jag behöver lite jhälp med gnistan, men känns som jag måste börja i någon ände. Tack på förhand. -Johan
 
Hej! Den röda ska ha plus hela tiden vet jag iaf.

Jag tänkte om du kunde hjälpa mig?

Hur sitter kablarna i säkringshållaren? Är det Gul-Gul . Grön-Vit . Eller på något annat sätt?

Mvh/Kalle
 
Jag har bara en kabel till säkringshållaren och den är gul. Kommer från battriet + och går till tändlåset. har du 5 stift på tändlåset och sitter det kablar på alla?
 
Jag har en Park. okej så hela kabeln är alltså gul.

Kan kolla i övermorgon hur tändlåset ser ut, hur många kablar jag har där, men jag vet att alla stift inte är upptagna

Den där blåa kabelnfrån vxl lådan, ska den ha + eller - förresten?

/Kalle
 
Den drar startreläet och ska ha en +. Sitter nog bara en brytare i vxllådan som ser till att man inte startar med växel i, så den är sluten när neutralen ligger i.
 
Ok, så både gul och blå ska ha +?

Jag ska kolla tändlåset åt dig imorgon

/Kalle
 
hej. Den ska få en + när den drar på starten. Den gula ska nog mata tändlåset och den blåa ska få + (från tändlåset) när nyckeln är i startläge.
 
Okej! Men om den blåa får + från tändlåset så bör den ha - på solenoiden?


//Kalle
 
Ja, solenoiden ska vara jordad. Min är det med en grön-gul. Men ingen minus direkt på den blåa för då blir det kortslutning när du lägger i neutralen.
 
Ska den ha plus på solenoiden då?
 
Jag har prövat med att koppla den blåa kabeln till plus på solenoiden, men det händer inget när jag vrider på nyckeln. Tändlåset har 6 eller 7 stift, det är kablar på 5 av stiften
 
dra ur alla kablar som finns ta startkablar eller bateriladdare direckt på start motorn jorda i plåten någon stans på klipparen och ta + på startmotorn var beredd på blixten som kan komma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.