Är denna gamla transformator bättre än dagens budget modeler från ex vis Biltema och Jula?
Den får gå på tomgång några timmar ikväll för att ev fukt ska torka sedan blåsa med tryckluft allt damm som har samlats.Tung är den I allafall..
 
Utan veta något om just denna modell så är alltid en gammal Esab ljusår bättre än en ny från Biltema.
 
En bekant hade en svets som hette Bantam och den funkade tydligen riktigt dåligt nu kan det ju ha varit nått knas med den och kanske inte samma modell men den var tydligen riktigt usel men det är ju bara att prova.
 
Jag har haft en Esab Bantam.
För att vara en transformatorsvets var den väldigt bra men hur man än vänder på saken så är den en transformator. Det innebär att stickorna tänder dåligt och brinner dåligt och att många stickor inte alls går att använda.
Du är mer eller mindre hänvisad till OK 46 som ger kallsköra fogar och inte får användas till någonting som är belastat utomhus och OK 48.15 som är ganska svårsvetsade med transformator och inte finns i klenare dimensioner än 2,5 mm.

Det var rent otroligt vad det blev enkelt att svetsa och vad fogarna plötsligt blev bra då jag köpte en Unitor likriktare av 60-talsmodell och sålde min Esab Bantam.
 
  • Gilla
sagan1
  • Laddar…
I dag finns ju billiga bra 230 volts svetsar som funkar i stort sett lika bra som en stor 380 voltare köp en sån.
 
sagan1 skrev:
Är denna gamla transformator bättre än dagens budget modeler från ex vis Biltema och Jula?
Den får gå på tomgång några timmar ikväll för att ev fukt ska torka sedan blåsa med tryckluft allt damm som har samlats.Tung är den I allafall..
Det är en växelströmsvets så svaret är nej. En ny billig invertersvets är bättre. Dvs bättre att svetsa med. Däremot inte lika hållbar.
 
De där billiga 230 volts enfas invertrarna som smurfen72 talar om har ofta väldigt låg maximal strömstyrka. Det innebär att de är odugliga att svetsa litet tjockare material med. Många ger bara 120-130 ampere och det räcker knappt för 2,5 mm stickor. Svetsar man några 2,5mm stickor i följd överhettas svetsen. Dessutom brukar de ha dålig hållbarhet och vara närapå omöjliga att reparera precis så som Eld påpekade.
Naturligtvis finns det massor av riktigt bra invertersvetsar som har både bra kapacitet och hållbarhet men de är inte billiga.

De mest prisvärda svetsarna på marknaden just nu är begagnade likriktare av proffskvalitet. Stora tunga klumpar som trendnissarna inte förstår sig på. Dioderna är ofta kaputt men de här svetsarna är byggda så att de skall gå att reparera.
Vi bytte dioder och några kondensatorer på min 200 amperes Unitor i vintras. För 5 eller 6 år sedan bytte vi kablar och svetsklämmor som ju är förbrukningsvaror. Resten ser ut att hålla för evigt.
Helt klart en modell som jag rekommenderar åt folk som inte behöver bära med sig svetsen. Aga sålde dem under sitt namn i Sverige på 60-talet. Stora blåa lådor på hjul. De brukar dyka upp på blocket för några hundra kronor.
Kemppi och Esab är andra bra märken.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
I dag har ju de flesta svetsar en fläkt som kyler vilket gör att dom inte överhettas i första taget 100 ampere räcker ju bra till 2.5 mm elektroder men visst en beg gammal stor svets kan funka lika bra om den är fräsch.
 
Fläkt eller inte, det är bara att se på intermitensfaktorn, är den 20 % så får man svetsa 2 minuter och vänta 8.

Protte
 
Så är det men har den fläkt och lämnar 130 ampere så är intermitensen ofta hyffsad vid 100 ampere och du kör alldrig 100 % med en pinnsvets.
 
För två- till tretusen får man en hyfsad invertersvets som klarar upp till cirka 150A och som har bra intermittens för 2,5-or. Om man undviker noname grejerna så finns det en del reservdelar att köpa också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.