Hej,

Bor i ett gammalt hus där vi inte riktigt har jord i alla kontakter. På senare tiden har jag dock märkt att man får en ''kittlande stöt'' när man rör vissa saker som är inkopplade till el-uttag (ex dator, diskmaskin, brödrost m.m).

Mitt antagande är att det är något fel i ledningarna men är inte riktigt säker på vad.

Finns det någon expert här som kan ge mig mer ljus på situationen?
 
Gunnaur Hammar Gunnaur Hammar skrev:
Hej,

Bor i ett gammalt hus där vi inte riktigt har jord i alla kontakter. På senare tiden har jag dock märkt att man får en ''kittlande stöt'' när man rör vissa saker som är inkopplade till el-uttag (ex dator, diskmaskin, brödrost m.m).

Mitt antagande är att det är något fel i ledningarna men är inte riktigt säker på vad.

Finns det någon expert här som kan ge mig mer ljus på situationen?
Välkommen.
Spännande. Jag hade nog stängt av elen och tagit dit en elektriker för felsökning.
 
  • Gilla
kjellinge
  • Laddar…
Statisk elektricitet som oftast uppstår via textiler i kläder?
 
  • Gilla
Knnth och 2 till
  • Laddar…
Om dessa apparater sitter i ojordade vägguttag så skulle jag säga att detta är helt normalt.
Om skyddsjordade uttag används är det ett fel.
Men vi behöver också titta på var du har andra handen när du upplever detta, mot diskbänken eller något annat ledande som vattenrör?
 
  • Gilla
Donn och 5 till
  • Laddar…
Man får ju anta att åtminstone diskmaskinen sitter i köket och om man nu inte har jordat i resten av huset så borde man i alla fall ha det där.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
A
A alfista skrev:
Man får ju anta att åtminstone diskmaskinen sitter i köket och om man nu inte har jordat i resten av huset så borde man i alla fall ha det där.
Den sitter nog med skarvsladd till annat rum
 
  • Gilla
Rillehouse och 1 till
  • Laddar…
jag kan av egen erfarenhet säga att vår nätspänning inte kittlar vid beröring
 
  • Wow
Eld
  • Laddar…
Gunnaur Hammar Gunnaur Hammar skrev:
Hej,

Bor i ett gammalt hus där vi inte riktigt har jord i alla kontakter. På senare tiden har jag dock märkt att man får en ''kittlande stöt'' när man rör vissa saker som är inkopplade till el-uttag (ex dator, diskmaskin, brödrost m.m).

Mitt antagande är att det är något fel i ledningarna men är inte riktigt säker på vad.

Finns det någon expert här som kan ge mig mer ljus på situationen?
Av egen erfarenhet:
När det gäller exv datorer o andra elektronikprodukter som har jordad stickpropp och som SKA anslutas till ett jordat uttag så har de som oftast ett kondensator-"filter" mellan de bägge "strömpinnarna" till jordblecket som även då är anslutet till apparatens plåthölje.
Om du ändå väljer att plugga in enheten i ett ojordat uttag så kommer du att få halva nätspänningen på höljet vs något som är jordat.
Man upplever då ofta en "pirrande" känsla när man tar på höljet men normalt inget farligt eftersom strömstyrkan genom kroppen blir väldigt låg.
Jag skulle dock ta dit en elektriker för byte till jordade uttag ifall du har elektriska prylar som kräver jordadeuttag (dvs ej dubbelisolerade)
 
  • Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
Har samma på ett ojordat uttag i källaren. Allt jag kopplar in får man lite pirr i fingrarna av att ta på. Hade två elektriker som var och gjorde ett annat jobb över så frågade vad dom trodde det var för fel så dom provade att mäta på det man kopplade in och mot ett element och dom såg som mest ut som frågetecken och frågade om jag verkligen behövde använda uttaget :rofl:
 
  • Gilla
PelleBjork
  • Laddar…
Många på detta forum tycks tillochmed uppskatta detta pirrande.
Ni kanske minns diskussionen om "jordade uttag höjer värdet på huset".
 
  • Gilla
  • Haha
janusz_w och 1 till
  • Laddar…
C
Vänd på stickproppen :cool::D
 
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
Gunnaur Hammar Gunnaur Hammar skrev:
Hej,

Bor i ett gammalt hus där vi inte riktigt har jord i alla kontakter. På senare tiden har jag dock märkt att man får en ''kittlande stöt'' när man rör vissa saker som är inkopplade till el-uttag (ex dator, diskmaskin, brödrost m.m).

Mitt antagande är att det är något fel i ledningarna men är inte riktigt säker på vad.

Finns det någon expert här som kan ge mig mer ljus på situationen?
Du har någon form av avbrott/dålig kontakt på PEN-ledare mellan/i elcentral och eventuellt mot energiverkets matande anslutning.
En elfirma behöver kolla.
Har ni luftledning eller jordkabel som matar huset?
 
  • Gilla
R.Fransson
  • Laddar…
En av mina vänner berättade en kväll att hans svärföräldrar hade problem med "statisk elektricitet" som han sa. När dom tvättade händerna i tvättstället så pirrade det kraftigt och flera andra iakttagelser. Jag trodde inte att det var statisk elektricitet och åkte direkt ut till hans svärföräldrar. Efter en del mätningar fann jag att det var 220V (detta var 35 år sedan minst) mellan elspisens hölje och diskbänksplåten. Min första tanke var att det kunde vara något isolationsfel. Jag bad om en vanlig 60W E27 glödlampa. Jag satte glödlampan i spalten mellan spisen och diskbänken och till min förskräckelse lyste den med full styrka. Hans svärfar berättade då att han hade stekt fläsk och när han skulle skölja ur stekpannan öppnade han vattenkranen med vänstra handen och tog stekpannan med den högra. Han berättade att han fastnade och blev stående en stund med skakningar utan att kunna flytta sig. Efter en stund kom han loss som han sa och kunde skölja ur stekpannan. Jag förstod att han råkat ut för strömgenomgång. Svärfadern var jordbrukare, lång, mycket mager och skrynklig i ansiktet. Hans grovhudade torra händer räddade sannolikt livet på honom. Nu började ett detektivarbete. Med elspisens hölje som referens började jag mäta. Alla vatten och värmeledningsrör i huset hade 220V relativt elspisen. Efter ett flertal frågor om något hade gjorts med det elektriska kom det fram att en granne hade hjälpt honom med oljeeldningsaggregatet. När vi kom ner i pannrummet lade jag märke till att plåthöljet på gruppsäkringstavlan i pannrummet var bortskruvad. Ledningarna var svarta av sot så färgen gick inte att se utan att torka av dem. Efter diverse mätningar och rengöring kunde jag konstatera att en fas och skyddsjord satt fel. Felet resulterade i att alla delar som hade kontakt med oljebrännarens jordade hölje hade full fasspänning 220V. Han berättade också att nästa morgon skulle tankbilen komma och fylla på olja. Oljetanken och dess påfyllningsrör var också spänningsförande. Man kan föreställa sig vad som kunde ha hänt om tankbilsföraren, stående på gräsmattan, tagit i det spänningsförande påfyllningsröret. Min lärdom blev att det är viktigt att reagera direkt om det föreligger en misstanke om elfara. Mitt råd: vänta inte, var försiktig, red ut saken omgående.
 
  • Gilla
  • Wow
Johan Holmberg2 och 15 till
  • Laddar…
Dags att byta strumpor? Får man en stöt av att försiktigt vidröra något med tex endast ett finger och man är torr om fötterna, så bör det vara en urladdning av statisk elektricitet från dig mot jord.
Kan bero på kläder strumpor, mattor och tvättmedel, även väderlek kan påverka.

Pirrar det om man tar i två saker eller leder ström från hand till fot, så är prylarna spänningssatta, antingen pga felkoppling (diskmaskinen?) eller så kan EMC filtren ge jordade prylar 115V på jordade metallytor då de sitter i ojordade uttag.
Strömmen från filtren är dock så låg att den är ofarlig.

Det skall inte pirra i fingrarna av att ta i diskmaskinen.
Sitter den ansluten i ett ojordat uttag? Dra fram jord till uttaget. (Ring elektriker)
Sitter den i ett jordat uttag är det något allvarligt fel. (Ring elektriker)

I övrigt kan lite pirr av 115V vara förväntat i vissa situationer.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Gunnaur Hammar Gunnaur Hammar skrev:
Hej,

Bor i ett gammalt hus där vi inte riktigt har jord i alla kontakter. På senare tiden har jag dock märkt att man får en ''kittlande stöt'' när man rör vissa saker som är inkopplade till el-uttag (ex dator, diskmaskin, brödrost m.m).

Mitt antagande är att det är något fel i ledningarna men är inte riktigt säker på vad.

Finns det någon expert här som kan ge mig mer ljus på situationen?
Ta kontakt med en elfirma! Jag hade "kristidsledningar" i mitt hus (pappersisolering). Fick koppla bort rum efter rum eftersom det blixtrade så fint, till slut var det bara att kontakta elekritker. Nu har varje rum egen säkring och jordfelsbrytare. Dessutom "uppsäkrat" från 6A. Spis, kyl/frys, tvättmaskin har också varsin till varje apparat. Det var värt den kostnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.