Avsikten är inte att skapa en politisk diskussion, även om det kanske blir svårt att undvika. Min fråga är dock rätt så enkel: Vad är det som gör att sänkt skatt på energi/el inte skulle vara både det enklaste och mest rättvisa sättet att sänka hushållens elkostnader? Jag förstår helt enkelt inte varför det kommit vansinniga förslag/ersättningar både denna och förra vintern och det verkar otroligt svårt att hitta lösningar.

Det känns som man gör allt för att undvika två viktiga aspekter:

1. Stödet bör upplevas rättvist av alla elkonsumenter.
2. Stödet bör ge incitament att förbruka mindre el/energi.

:rolleyes:
 
Precis och 2017 så höjdes skatten med 3.75kwh för att skatten var för låg?Sedan höjdes den igen 2018 1 januari med 1.50 till. Om nu skatten var för låg varför kan man inte sänka skatten med motsvarande för skatten är för hög?Visst lite andra förutsättningar mot 2017 men tillfälligt för lindra för dom som har höga el-räkningar + för många företag.
 
  • Gilla
SalleMag
  • Laddar…

Bästa svaret

C
...och nu om drygt en vecka höjs elskatten igen.
Den enkla anledningen är förmodligen att politikerna inte vill använda offentliga medel till detta.
Flaskhalsintäkterna är en jättestor påse pengar som man annars inte kunde komma åt, så elstödet är ur den synvinkeln en perfekt "gratisåtgärd".
 
  • Gilla
hydrolift och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
...och nu om drygt en vecka höjs den igen.
Den enkla anledningen är förmodligen att politikerna inte vill använda offentliga medel till detta.
Flaskhalsintäkterna är en jättestor påse pengar som man annars inte kunde komma åt, så elstödet är ur den synvinkeln en perfekt "gratisåtgärd".
Tack! Att komma åt flaskhalsintäkterna låter som en mycket rimlig teori. Kan tänka mig att det krävs en del byråkratisk kreativitet för att lyckas med detta.
 
C
S SalleMag skrev:
Kan tänka mig att det krävs en del byråkratisk kreativitet för att lyckas med detta.
Säkerligen, men det kommer uppifrån EU så vitt jag vet.
Nåt var de ju tvugna att göra med sådana otroligt ofantliga mängder kapital som blev/blir inlåst där.
 
Nu när energipriserna driver inflationen, varför inte göra som Norge där staten betalar 90% av elen över 70 öre, där summan dras direkt på elräkningen?

Man plockar bort en inflationsdrivande faktor, medborgarna får inte bidrag som man kan konsumera (klumpsumma i fickan gör att folk konsumerar mer än att elräkningen blir lägre). Minskad inflation = inga räntehöjningar. Det är inte Riksbankens fel att inflationen är så hög, det är en havererad energimarknads fel.

Inflationen i Norge var i november 6,5% medan den i Sverige var 9,5%
 
  • Gilla
MöIIer och 6 till
  • Laddar…
C
B bjorsi skrev:
Nu när energipriserna driver inflationen, varför inte göra som Norge där staten betalar 90% av elen över 70 öre, där summan dras direkt på elräkningen?
Den enkla anledningen är förmodligen (rätta mig om jag har fel) att Norge inte sålt ut elproduktionen som där av princip drivs i offentlig regi. Så det blir mer ett nollsummespel där, medan det i Sverige i praktiken skulle betyda att man stoppar skattepengar i fickan på privatägda/utländska bolag.
Så går det när man är vårdslös med sina tillgångar.
 
  • Gilla
Fulkemisten och 4 till
  • Laddar…
H
C cpalm skrev:
Den enkla anledningen är förmodligen (rätta mig om jag har fel) att Norge inte sålt ut elproduktionen som där av princip drivs i offentlig regi. Så det blir mer ett nollsummespel där, medan det i Sverige i praktiken skulle betyda att man stoppar skattepengar i fickan på privatägda/utländska bolag.
Så går det när man är vårdslös med sina tillgångar.
Norge är inte med i EU.
Men momsen har ju inte EU med att göra. Staten drar in mångdubbelt i moms nu i jämförelse med normalpriset på elen. Så det är en gåta varför de inte sänker momsen/tar bort momsen under dessa tider. En total tystnad när det gäller momsen. Den enkla sanningen är säkert att staten vill ha in dessa pengar. Att ”ge” kompensation är rena skämtet när dessa pengar redan har betalats in via momsen till staten!
 
  • Gilla
Uwe H
  • Laddar…
C
Nä precis, inte minst i valrörelsen torgfördes ju tanken om att justera momsen, inte minst på drivmedel. Problemet är väl att det inte avlastar företagen som generellt får tillbaka momsen på sina kostnader.
 
H
C cpalm skrev:
Nä precis, inte minst i valrörelsen torgfördes ju tanken om att justera momsen, inte minst på drivmedel. Problemet är väl att det inte avlastar företagen som generellt får tillbaka momsen på sina kostnader.
Ja, det är rätt när det gäller företagen men man kan särbehandla företagen och ge dessa en annan typ av kompensation där de kan bevisa sina ökade kostnader pga elpriserna. De kan ju använda samma system som användes vid kompensation för Covid.
 
S SalleMag skrev:
Vad är det som gör att sänkt skatt på energi/el inte skulle vara både det enklaste och mest rättvisa sättet att sänka hushållens elkostnader?
Energiskatten är ju bara 36 öre. Även om man sänker skatten till 0 är det är en ganska klen tröst när elpriset hamnar på 2-3 kronor.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.