A
Hej.
Jag undrar om det finn reglar eller rekommendationer för en elsladd utomhus, när det handlar om 24VDC och sladden är 40 meter lång. Sladden ska mata en elektronisk komponent.
Tacksam för goda råd.
Eric.
 
Redigerat av moderator:
Det finns ju en hel del hemsidor som hjälper till att räkna rekommenderade kabelarea, ofta under antagande att spänningsfallet bör hålla sig under 0.5v, som tex: https://www.legoelektronik.se/kabelarea
 
  • Gilla
Anonymiserad 263386
  • Laddar…
Du får kolla upp vilken ström som produkten förväntas dra, och vilket spänningsfall som är acceptabelt över kabeln.
Detta bestämmer sedan vilken area du får ha på kabeln.
 
Man får även tänka på utlösningsvillkor, ja inte för personskydd direkt, men för skydd mot exv brand (eller dyr elräkning). I anläggningar med lägre spänning (12V/24V) så hamnar man lätt i en situation där säkringen inte löser ut även vid en stum kortslutning i bortre ändan av kabeln (klassiskt topplanternan i masten på en segelbåt).
 
  • Gilla
Anonymiserad 263386
  • Laddar…
A
Men jag får alltså använda vilken kabel som helst, så länge jag är nöjd med förlusten pga längden. Inga reglar på att kabeln ska ligga i rör eller att det måste vara en special typ av kabel.
 
eavogels skrev:
Men jag får alltså använda vilken kabel som helst, så länge jag är nöjd med förlusten pga längden. Inga reglar på att kabeln ska ligga i rör eller att det måste vara en special typ av kabel.
Svar ja.
 
  • Gilla
Anonymiserad 263386
  • Laddar…
eavogels skrev:
Men jag får alltså använda vilken kabel som helst, så länge jag är nöjd med förlusten pga längden. Inga reglar på att kabeln ska ligga i rör eller att det måste vara en special typ av kabel.
Förutom att du formellt inte får gå över 200VA ("Watt") i effekt. Det är egentligen behörighetskrävande att göra en anläggning över 200VA. Gränsen är 50V, 200VA och 10A säkring, i SELV-krets. (Det sista påverkas av var du får dina 48V ifrån, dvs hur du matar din ledning.) Detta från ELSÄK FS 2007:2

Med lite högre spänningar så ställs krav på beröringsskydd, men med 24V DC så kommer du undan. Men använd ändå en bra isolerad kabel av bra kvalitet och se till att den inte kan skadas.
 
  • Gilla
Anonymiserad 263386
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.