Tänkte införskaffa lite elskyddsrör nu när värmen snart är här.
Ska gräva till kommande lampor i trädgården och undrar vilken sorts rör som är lämpligast.
Har hittat räfflade rör till ett hyffsat pris på rinkabyrör (artnr.4641), men när jag har sökt runt här på forumet är det många som rekommenderar rör som är släta på insidan. De billigaste jag har hittat av denna sort är 850kr på elbutik.
Är det bättre att dra släta rör i mitt fall eller går det lika bra med de räfflade? Undrar även om det finns släta rör att få tag på som är billigare än 850kr.
 
Jag kan tycka att det ska gå bra med räfflade om du inte kör allför skarpa böjar. Helst med dragtråd.. du märker ju själv om det inte går efter du grävt ner skiten :)

Det ska väl gå om man vill att dra igenom kabel när röret ligger ovanpå marken.. och sen gräva ner allt.. om du har både rör och kabel.
 
Sällan något problem att dra i räfflade rör. Ett trick jag använt en gång var att borra ett hål, något mindre än kabelns yttermantel, genom en lagom stor träkula och trä på den innan draglinan fästes. På så vis fanns det inga skarpa kanter som kunde fastna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.