hej

jag bygger ett tiny house där det skall vara en liten variant av varmvattenberedare, ugn, stekplatta, två taklampor och några vägguttag. vad för elskåp behöver man satsa på?
 
Huvudbrytare 2moduler, JFB 4moduler, fem-sex dvärgbrytare till de olika grupperna/förbrukarna, alltså totalt 12 moduler.
 
B
K kentyts skrev:
Tack för svar

12 moduler är denna, men kanske inte rätt? [länk]
Sikta på ngt liknande denna
https://www.energibutiken.se/sv/eli...0Un_VK0VLqUVxyLzrUjGxUbMGTvYG7ERoCwTgQAvD_BwE

Bra prylar (hager). Finns ibland ihopskruvade (intern kabeldragning). Säkert dubbla priset om elektrikern ska köpa den...

Blir snyggare om man kan ha en infälld variant, men det beror ju på hur dina väggar ser ut.
 
Tack för svar!!
 
B BSOD skrev:
Sikta på ngt liknande denna
[länk]

Bra prylar (hager). Finns ibland ihopskruvade (intern kabeldragning). Säkert dubbla priset om elektrikern ska köpa den...

Blir snyggare om man kan ha en infälld variant, men det beror ju på hur dina väggar ser ut.
Mina väggar är från utvändingt isolerat med 45 sen 95 invändigt sen 15 mm plywood ytskikt inne. Går det att lösa en infälld tro?
 
Bronken
Jag fällde in en liknande central i friggan, som också har 95+45+osb+gips.
Fällde in i 45:an som var innerst/varmast. Sticker ut nån centimeter. Elektrikern hade inget emot det i alla fall.
Dock kanske det finns sådana som är avsedda för infällning, det var inte min men blev rätt bra ändå.
 
Okej yeah! Tack! Då borde de gå för mig med!
 
Bronken
Kolla dock med "din" elektriker innan du gör för mycket. Min var flexibel.
Jag fick tex tillstånd att dra alla rör/slangar själv så jag kunde bygga vidare, vilket inte är gängse ordning om ens tillåtet.
 
Bronken Bronken skrev:
Kolla dock med "din" elektriker innan du gör för mycket. Min var flexibel.
Jag fick tex tillstånd att dra alla rör/slangar själv så jag kunde bygga vidare, vilket inte är gängse ordning om ens tillåtet.
Just det. Tack ska göra de!
 
Ska du koppla in allt själv, eller anlita en elektriker? I det senare fallet är det nog viktigare att fråga elektrikern än slumpmässiga personer på ett publikt forum.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Huvudbrytare 2moduler, JFB 4moduler, fem-sex dvärgbrytare till de olika grupperna/förbrukarna, alltså totalt 12 moduler.
K kentyts skrev:
hej

jag bygger ett tiny house där det skall vara en liten variant av varmvattenberedare, ugn, stekplatta, två taklampor och några vägguttag. vad för elskåp behöver man satsa på?

EDIT: + oljeelement och kyl+frys. räcker det fortfarande med 12 moduler?
 
useless useless skrev:
Ska du koppla in allt själv, eller anlita en elektriker? I det senare fallet är det nog viktigare att fråga elektrikern än slumpmässiga personer på ett publikt forum.

tack skall vända mig till han
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.