Vår tomt gränsar längs ena långsidan mot en bilväg. Tomten ligger direkt mot vägen, dvs. väggrenen är på vår tomt och ibland går även delar av vägen på tomten. Bredvid vägen (ca 1m in) står en elstolpe på vår tomt. På stolpen sitter ett skåp och från det går elservisen till vårt och grannens hus. I stolpen sitter också vägbelysning. Servis kabeln till grannen går i marken på vår tomt, som från början är avstyckad från den tomten. Det finns inga servitut för varken serviskabeln eller stolpen, det var så när vi köpte tomten och vi har aldrig ifrågasatt det.

Nu skall energibolaget gräva ner alla luftledningar och vill ställa ett kabelskåp bredvid stolpen. Från skåpet skall det gå servisledningen till vårt hus + till grannens som domsamtidigt drar om så den inte längre går på vår tomt.

Eftersom skåpet hamnar på vår mark vill dom skriva avtal (servitut antar jag?) på att det får stå där för all evighet. Det utgår ingen hyra eller ersättning förutom en engångssumma på ca 1200kr.
Eftersom det även sitter belysning i stolpen så kommer den bli kvar.

Borde jag gå med på att skåpet står på vår tomt? Egentligen vill jag att stolpen skall bort så att jag i framtiden kan bygga en stödmur där. Vill samtidigt inte vara krånglig i onödan.
Vad tycker ni? Vad borde jag tänka på?
???
 
Troligen så har du inte så jättemycket att säga till om i frågan. De får ledningsrätt om de begär det.

Jag tror att de kan vara medgörliga på smärre justeringar av placeringen, om du kan komma på något som passar bättre för dig.

Det är möjligt att du skall se förslaget om ek. kompensation som ett första förhandlingsbud, som kan gå att få ökat lite.
 
  • Gilla
Plåthuset
  • Laddar…
Enda skälet dom anför är att det är enklast att placera skåpet där. Tycker det är märkligt att dom inte vill betala hyra. Om jag vill ta kommunal mark i anspråk så behöver jag betala varje år.
 
Nu tror jag att det är svårt att tvinga bort dem ifall de verkligen vill ha skåpet där. Men tänk på att din egen el kommer från skåpet, så flyttas skåpet så lär du få ny kabeldragning på tomten som du antagligen får bekosta. Din granne kanske heller inte blir så glad ifall han också tvingas till ny kabeldragning.
 
OSTRUNE skrev:
Enda skälet dom anför är att det är enklast att placera skåpet där. Tycker det är märkligt att dom inte vill betala hyra. Om jag vill ta kommunal mark i anspråk så behöver jag betala varje år.
Hyra utgår i princip aldrig vid servitut/ledningsrätt.

Om det finns ett värde (=enkelt) för bolaget att ha skåpet där, så kommer de också att få ha skåpet där, såvida du inte kan visa att du har ett större "värde" av att inte ha skåpet där. Typ att det förstör din enda plats att ordna bilinfart eller liknande.
 
Försök att prata/förhandla med nätbolaget. Det är ju bara människor som jobbar där med.
Förklara att du har byggplaner för den aktuella plätten och skulle vilja föreslå en alternativ placering. Att försöka i god ton skadar inte.
Det är bättre att vara krånglig nu innan de utför åtgärden än att komma om några år och försöka få dem att flytta på grejerna
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Precis, ring och prata med dem och förklara läget. Om de ändå ska dit och greja så är det inte jättemycket jobb att flytta skåpet. Du kanske kan ge dem förslag på en bättre plats? Kablar kan alltid skarvas under mark.
 
O
Jag är tyvärr ganska övertygad om att du tänkt bygga på platsen inte är något övertygande argument så länge du inte har bygglov beviljat. Bättre å koncentrera förhandlingen till ersättning för.
 
För att förtydliga: Dom har frågat mig om dom får ställa ett skåp på vår tomt. Dom har inte krävt.
Jag har dragit min serviskabel till av dom anvisad plats. Frågan om att placera skåpet kom efteråt, tror därför inte dom kan kräva mig på extra kostnad för att serviskabel behöver förlängas.

Jag har meddelat att vi helst inte vill ha skåpet där (dock inte sagt blankt nej). Dom skall kolla på alternativ placering och återkomma. Fortsättning följer....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.