Hat byggt ett garage som är ihopbyggt med ett förråd. Detta var ouppvärmt men isolerat. Nu när jag har satt igång värme i garage+förråd så ser jag kondens på baksidan av elskåpet. Inte så konstigt med minusgrader på utsidan och bara plåt.
Hur löser jag detta bäst? Vindskyddspapp mot elskåpet och sen en ram med isolering och reglar + gips?

Metallpanel fastskruvad på vägg, vita väggar, skuggor, byggnadsarbeten, oslipad golvkonkret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallucka i vägg, delvis öppen, skadad kant, kondens, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallpanel monterad på en vit vägg, möjligen dörr till elektriskt skåp eller inspektionslucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förresten så har luckan på elskåpet rostat på framsidan, så kanske blir tvungen att byta elskåpet. Men man behöver väl inte komma åt det bakifrån då? Så jag inte bygger in det i onödan.
 
Går det att göra isoleringen på något lätt sätt här med någon frigolit på baksidan eller ska jag såga upp runt elskåpet, göra en luftspalt med vindduk, sen isolering och ångbroms och sen gips. Känns som att den kommer bygga väldigt mycket för att få till detta.

Tacksam för alla tips. Som det är nu så blir det kondens och blött på gipset. Kanske ska stänga av värmen i garage + förråd igen så det inte bildas kondens?
 
Ja, de kommer bli skillnad när alla väggar är klara, isolera halva huset ger ingen större skillnad.
 
Vad tror ni om att sätta cellplast direkt mot baksidan av elskåpet (och sidorna)?
Vill helst slippa regla ut väggen med luftspalt + isolering etc. Det kommer bygga väldigt mycket.
Om man sätter cellplast, behövs det en luftspalt? I så fall kan man köra en minimal luftspalt med några distanser.
 
Du behöver hindra luften att komma åt plåten, det borde räcka med en cm frigolit som isolering, men "vanlig" vit frigolit är inte helt vattentät så den behöver kompletteras med färg eller något.
 
P Plutus skrev:
Du behöver hindra luften att komma åt plåten, det borde räcka med en cm frigolit som isolering, men "vanlig" vit frigolit är inte helt vattentät så den behöver kompletteras med färg eller något.
Okej, det är ju lätt ordnat. Men om man kör denna typen av cellplast:
https://www.byggmax.se/cellplast-s80-eps#1257=51993
Och använder spraylim för att få den tätt mot plåten så kanske det fungerar?
Är det inte bättre att satsa på 50mm cellplast för extra isolering? Eller räcker 30mm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.