Hej, en vän har ett problem då han temporärt behöver använda det gamla stora elskåpet som tidigare avsetts för industri men skall nu användas som hobbie garage.

Han har två problem.

Han Behöver tre eller två fas till kompressorn så att en ombyggnadtion kan påbörjas då en garageport skall installeras efter upptag i väggen. Efter garageports monteringen skall det fina Asea centralen placeras i motsatta ända av lokalen men med ny kabeldragning och moderningsering till skyddsgjord för jordfelsbrytare. Men garageporten måste upp så elektrikern kommer in och kan dra om elen å modernisera den. Elektrikerns krav att detta göres först pga mkt bråte å bra saker i utrymmet som behöver flyttas ut. (Flyttades in när lokalen var dubbelt så stor och då hade en mellanstor port vilket nu är igen byggt för annan hyresgäst å dennes utrymme så sakerna kan bara komma ut efter att porten är byggd :) (Elcentralen är som ny i alla anslutningar, kablar, skenor etc).

Problem Ett: Elskåpet har en gammal hon handske model trefas med jord/neutralledare men utan skyddsjord, alltså tre faser på 224V mätte jag idag och en jord. (Längst till vänster jord och sedan faser med egna propar dock märkta för 63Amp men skall sitta 16Amp då ingen industri skall bedrivas. Han undrar därför hur han temporärt kan koppla om den handsken till en modern CE märkt 3-fas med både neutralledare å skyddsjord mot denna gamla rektangulära handske med rundade hörn. (Så trångt att elektrikern vägrade att göra det just där pga bråte).

Den röda CE märkta 3 fas med både jord och skyddsjord får kopplas fast utan skyddsjorden som jag förstått det.

Fråga Ett: Röda CE 3 fas handsken har 5 färger:
Svart: Fas,jord eller skyddsjord?
Grå: Fas,jord eller skyddsjord?
Brun: Fas,jord eller skyddsjord?Gul-grön:Fas eller jord?
Blå: Fas,jord eller skyddsjord?

Fråga Två: Vad händer om han förväxlar jord och skyddsjord?

(P/N ledare är väl skyddsjord som gör att jordfelsbrytaren ingriper vid krypströmar?)

Tackar på förhand!
 
Brun svart grå =3 olika faser
Blå - neutral - kopplas på den n-skena som är kopplad efter den jfb som matar faserna
Gul/grön - skyddsjord - kopplas till jordskena

Det går inte förväxla jord och skyddsjord. Det är samma sak i elsammanhang

PeN-ledare är kombinerad skyddsjord och nolla, finns aldrig efter en jordfelsbrytare.

En ny CE-handske ska alltid kopplas in med 5 ledare om den har 5 anslutningar.

Jag fattar inte varför ni måste ha 3-fas för att ta upp ett hål i väggen till porten?

Till sist måste jag råda er att ta hjälp med detta, mycket kan bli fel om man kopplar fel i en central.
 
själv klar kopplar väl elektrikern väll in centralen fast det är bråte ivägen!

bara du inte är rädd om sakerna :D

kan du lägga in en bild skulle hjälpa mycket så man ser vad det är som ska göras! :) det går ju att montera in kabeln fast i centralen också!
 
Varit en gammal fabrik som uppfördes 1907 tror jag. Den del jag hyr var bara förråd men har Starkström indragen. Riktigt tjocka kablar. Kabelstammen som kommer upp ur golvet är svart och ca 4cm i diameter med tvinnade kablar ser det ut som. När jag öppnar luckan för propparna så ser jag alla kablar och dess skenor. Är kraftiga kablar. Tror det finns minst 1st 6mm kabel till propparna i alla standardfärger men det är inget vi pillar på. Bara få igång kompressorn för att kunna bila ner väggen efter vi svetsat upp en ram av stål så taket inte rasar in. Både kompressorn och pinnsvetsen han äger har röda CE märkta 3 fas handskar. Så därför måste vi få till en temporär 3 fas för att kunna få ut så mkt saker att Elektrikern kan röra sig. Är faktiskt HELT fyllt med bråte nu. Fykantiga saker av plast i 1 kubikmeters storlek som man får krypa över för att nå elskåpet. Dessa saker går inte ut genom dörren då de ställdes där när lokalen var dubbelt så stor å då har en stor port i andra delen av lokalen som kompisen inte hyr.
 
Skenorna vågar vi inte pilla på men däremot i den gamla 3- fas handsken som är den rektangulära med runda hörn och har från vänster sett: Jord, Fas, Fas, Fas.

Vi tänkte inte på att öppna den handsken trots att vi säkerställde att inga krypströmmar fanns efter vi dragit ur propparna till de 3 faserna som avsågs.

Fråga Ett: Vi använde voltmeter och satte svart probe mot ren yta på elskåpet och röd probe intryckt i alla ledare. Fick 224V i de tre högra hålen och 0V i den längst till vänster. Kan vi vara säkra på att den längst till vänster är den gamla versionen av jord?

Fråga Två: Om nu jorden är längst till vänster. Vilken av de blå och gul-grön skall vi välja till den jorden från den röda CE märkta Handsken? (OBS! vi öppnade inte den handsken så vet inte färgerna i den som skrivet ovan mer än att den första från vänster inte ger spänning som de tre till höger):

Fråga tre: Kompressorn har bara 4 ledare. Svart, brun, blå och gul-grön. Innebär det att den egentligen skall ha 2 fas och inte inte 3 fas fast den har en röd 3 fas handske?

Fråga fyra: Står följande på El-motorn, något mer som jag inte la på minne iofs: Grundfors, 220Δ/380Y, 2,2kw. Vad bör det betyda gällande hur mkt fas den skall ha, alltså 2 eller 3 fas?
(Bara i helgen vi hinner lägga all tid på att få upp en bärande stålram och montering av porten å typiskt nog så är det röda dagar å allt stängt).
 
Där stack inlägget iväg innan jag var helt klar :)

Hade en till fråga. Vad betyder nedanstående:

*220Δ/380Y?
*220Δ?
*380Y?

Tackar på förhand!
 
motorn ska ha trefas UTAN nolla, den blåa är alltså 3:e fasen.
och vad beträffar ditt trefasuttag så är det nollan du har mätt upp i hålet längst till vänster, jorden sitter som ett litet metallbleck i ett spår i mitten av handsken.
dom där handskarna är farliga, så ta och montera ett CEE uttag där istället, så passar ju kompressorn direkt i.
jag skulle tro att du har 5 trådar fram till den eftersom den har en nolla.
 
Det enklaste borde vara att ta ett kort på det gamla uttaget, visa det för din elektriker och be honom fixa en skarvsladd så ni kan koppla en byggcentral med jordfelsbrytare direkt i detta gamla uttag.
Då blir det hyfsat säkert och ni behöver inte skruva på något alls.
 
Jo jag vet att dom är farliga, men ett felaktigt monterat CEE-don kan vara ännu farligare.
TS kunskaper verkar vara lite på gränsen att räcka till för uppgiften. Troligen finns bara fyra ledare fram till gamla uttaget...
 
Om det är 4 eller 5 ledare kan man inte veta, det är trots allt 4 hål i uttaget och då SKA det vara 5 ledare, men det beror på hur samvetsgrann elektrikern har varit.

Protte
 
Det låter som att du har ett 25 A av gamla modellen ! Då behöver du en sån här stickpropp (Länken som är bifogad) men det ska vara 4 stift i den ! http://www.byggahus.se/attachments/forum/el/8188d1178194929-vart-koepa-25a-handske-dsc0000913.jpg

Hälst skulle du byta uttag men eftersom det verkar vara trångt just nu så fråga elektriker om han kan göra en övergångs sladd till ett 16A CEE skarvuttag! Ta reda på vilka säkringar som går till uttaget och byt säkringar till 16A :)

Koppla sen sladden gjärna till en byggcentral så får du jfb över alla uttagen !:)
Kompressorn går på 3-faser behöver ej nolla


hoppas du fick hjälp ! är det något mer du undrar så fråga!
 
Läs inlägg #5, där står <<rektangulära med runda hörn>>

Det tyder på 16 A versionen, 25 var hel rektangulär

Protte
 
på en loppmarknad såg jag en övergång mellan gamla rektangulära 325 stickproppen till ett CEE416 uttag, alltså var det 3-fas och jord i stickproppen (av metall) men 3fas, jord och nolla i uttaget, man kan ju undra hur dom löst det.. ja justdet, det lilla blecket på stickproppen som har sådär halvbra kontakt fick alltså agera PEN ledare..
 
Är det överhuvudtaget tillåtet att göra en övergång från Semko till CEE?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.