Har en skruvdragare från ELU, vars laddare som heter "EZAL 12", inte riktigt fungerar - den går aldrig upp på snabbladdning.
Batterierna går att ladda med en DeWalt-laddare, så dom är OK.
Var kan man hitta ett schema och eller stycklista till ELU-laddaren?
/L-O
 
Har hittat felet!
Det finns en temperaturavkännande komponent (termistor) som ska få kontakt med batteriet när det stoppas i.
Termistorn sitter i en plasthållare som har små plastpiggar på sidan som ska fixa rätt läge. En sådan plastpigg har gått av.
Skulle alltså behöva en ny hållare eller komplett termistor.
Var kan man hitta en sådan?
Är det DeWalt som har tagit över servicen på ELU?

Är dock fortfarande intreserad av schema/stycklista.

/L-O
 
Närmsta järnaffär eller serviceverkstad som säljer Black & Decker borde kunna hjälpa dig.
Det är Black & Decker som äger De Walt (fd. Elu)...

Blir för övrigt lite förvånad över att det sitter en avkännare för temeraturen på en Elu-laddare. Vi får ofta in De Walt laddare och batterier där cellerna kokat pga. att man laddat ett för varmt batteri...
Tex. AEG / Millwaukee har inte dessa problem då laddaren avvaktar rätt temperatur innan batteriet laddas.
 
Jo men det sitter då en där. Och den måste ha elektrisk kontakt till sidan på en av cellerna tydligen. För annars startar inte laddaren upp. Och den har lite svårt att ligga mot när den ena plastpiggen är av.

På min nyare DeWalt-laddare verkar det inte sitta någon avkännare. Åtminstone syns ingen utifrån i batterifacket.

Kollade på DeWalts hemsida. Man kan söka på reservdelar även på ELU. Men laddare har man tydligen inga delar till. Dom byts nog kompletta. Men jag ska ringa DeWalt imorgon.
/L-O
 
Lyckades laga termistorhållaren genom att smälta ihop plasten med hjälp av lödkolven.
Så nu går det att ladda igen.
Men under tiden så har jag laddat alla fyra batterierna (två gamla ELU och två Dewalt) med Dewalt laddaren. Håller på att byta 800 trallskruv som jag blev pålurad av en säljare till bättre kvalite´som inte missfärgar virket.
Och jag har tyckt att batterierna fungerade allt sämre.
När jag kopplar in en amperemeter mellan laddaren och batteriet så visar den noll - fast laddningslampan börjar blinka - knepigt. Så då är det ju inte så konstigt om jag inte fick någon kapacitet i batterierna.
Så jag skulle behöva ha ett elschema istället på Dewalt laddaren DE9118 om det går att hitta. Den är en switchad historia så det kan vara svårt att hitta ett fel utan schema.
Nån som vet var man kan hitta?
 
Uppdatering:
Med Dewalt-laddaren isärplockad och batteriet anslutet med hjälp av testsladdar och krokodilklämmor, har jag lyckats ladda alla batterier som jag trodde var dåliga. Och dom verkar funka utmärkt.
Det konstiga är att i båda fallen - laddaren ihopskruvad eller isärtagen, så visade statusdioden att laddaren först laddade och sedan gick över till underhållsladdning.

Skulle det kunna vara anslutningsblecken i laddaren som kniper om batteriet som ger dålig kontakt och därmed för låg ström? Isåfal borde det kunna gälla många andra Dewalt-laddare.
Jag letar vidare.
Tips och erfarenheter tas emot tacksamt!
 
hejsan
som jag vet att dewalten skrotar alla tråsiga laddare,de lagas inte helt enkelt.
så det är svårt att hitta något schema .
men jag var hos Välkommen till STIMUS Elverktyg AB nån gång och såg jag att de lagar bägge batterier och laddare,de byter cellerna på döda batterier och reconditionerar svaga batterier.
jag fick betala 400kr +moms för rep. av en DE9118.de hade en duktig kille som hete Sarmat eller Sarmad tror jag.
du kan ringa dit och fråga ,lycka till..............
 
R
en ny laddare ligger ju på dryga 500lappen + moms så då e kanske frågan om det är värt att laga en gammal för 400?

då kollade jag iof på DE9116, DE9118 hittade jag inte på dewalts hemsida?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.