Under överskåpen ovanför köksbänken sitter en brytare med två knappar. Den ena sladden ut är kapad efter 2 dm och avslutas med en sockerbit som håller ihop blå och svart tråd.

Är det verkligen såhär man säkert avslutar en ledare man inte använder?
Har en elektriker gjort detta eller är det tecken på en hobbyinstallation?
Sockerbiten sitter väldigt nära där man söker med fingrarna för att tända/släcka den andra knappen som används.
 
  • Kapad kabel med blå och svart tråd sammanfogade med sockerbit nära brytare och kabelkanal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Nej. Det där är så klart inte ok. Någon har tagit bort något och inte vågat gå hela vägen och ta bort kabeln.
Knappast något ens den lataste elektrikern skulle ha lämnat.
 
  • Gilla
jonspete och 1 till
  • Laddar…
Ok, tack för tydligt svar.
Gissningsvis var det en äldre armatur för lysrör som suttit där. Nu sitter det istället ett lysrör som är inkopplat med en vanlig EU-kontakt, skymtar till vänster i min bild.

Vi vill komplettera lysröret med downligts för mysbelysning. Men då borde vi kunna koppla in drivern/transformatorn till den kabeln. Eller har en elektriker något emot det?
 
J jonspete skrev:
Ok, tack för tydligt svar.
Gissningsvis var det en äldre armatur för lysrör som suttit där. Nu sitter det istället ett lysrör som är inkopplat med en vanlig EU-kontakt, skymtar till vänster i min bild.

Vi vill komplettera lysröret med downligts för mysbelysning. Men då borde vi kunna koppla in drivern/transformatorn till den kabeln. Eller har en elektriker något emot det?
Visst går det men det vore betydligt bättre att riva bort en del och göra om, annars ser det ju ut som jag vet inte vad. Lysrör på stickpropp är även det väldigt oproffsigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.