Elsäkerhetsverket skriver idag på sin hemsida om allvarliga elsäkerhetsbrister i många bubbelbadkar. Tydligen var så många som 75 % av de provade bubbelbadkaren var behäftade med fel. Elsäkerhetsverket har också utfärdat försäljningsförbud på 15 av 20 provade bubbelbadkar. Flertalet av dessa var behäftade med allvarliga elsäkerhetsbrister..

Se mer på:
Allvarliga elsäkerhetsbrister i bubbelbadkar -Elsäkerhetsverket [NS4 version]

Det här lät ju inte så bra..
 
GoForIt skrev:
Tydligen var så många som 75 % av de provade bubbelbadkaren var behäftade med fel.
Enligt vad jag kan se vid en snabb överblick så är det billighetsimporterade Kinabadkar, och ett Casperbad i listan. Men överlag så har de nog bara städat av marknaden lite från lycksökare.
 
S
Ännu ett bevis för att CE-märkningen inte säger ett enda dugg!
 
Bara jag som inte hittar listan på elsäkerhetsverkets hemsida? kan läsa pressmedelandet men hittar inga badkar under försäljningsförbud....
 
Fehnik skrev:
Bara jag som inte hittar listan på elsäkerhetsverkets hemsida? kan läsa pressmedelandet men hittar inga badkar under försäljningsförbud....
Jodå, det är 19 sidor med stoppade produkter, bara att kolla in alla dessa. Från sida 15 eller liknande så kommer badkaren...
 
Det läskiga är att dessa importörer säkert bara byter typbeteckning lite och fortsätter sälja som om inget hänt.
 
P
sawsaw skrev:
Ännu ett bevis för att CE-märkningen inte säger ett enda dugg!
Arbetade för några år sedan med högtalare från USA. När CE kom på tal så bytte man från klämterminaler till speakon och klistrade sedan på CE-märken....

Inte för att det på något sätt har med badkar att göra men ändå,

Could not agree more!!
 
hempularen skrev:
Det läskiga är att dessa importörer säkert bara byter typbeteckning lite och fortsätter sälja som om inget hänt.
Exakt min tanke, när jag tittade in på några av de leverantörer som fått modeller stoppade. Produkterna ser likadana ut fortfarande..

Gör de efteråtgärder när de kommer till Sverige kanske?

Ni som har kar, och elinstallatörer på forumet:
Är det så här illa i praktiken?

Vi står inför att köpa ett, men det här kändes ju som en riktig "varningslampa"..
 
Läskigt att så många blev underkända :(, bubbelbad kanske hamnar längre ner på "önskelistan" om man inte kan lita på de billigare varianterna...

Finns det några helt oelektriska bubbelbad så man är helt på den säkra sidan å inte har nån el alls i närheten av vattnet? (typ att man driver det med en kompressor som står i ett annat rum istället (antagligen tystare dessutom) å sen värmer vattnet med värmeväxlare från radiatorvattnet så man man kan utnyttja värmepump eller annan mer ekonomisk värmekälla?)
 
Är väl som vanligt tycker jag som köpare så får man juj ofta det som man betalar för och när det gäller CE-märkt materiel och varor så är det bara så att det skall tillverkaren enligt diverse EU-direktiv förse sin vara med för att visa att den uppfyller gällande standars och därigenom även EU-direktiven. Dock så kan tillverkaren förse sina produkter med CE-märke utan att kontrollera detta. Som köpare kan man vara lugnare om varan är tredjepartscerifierad till exempel S-märkt det talar om att en oberoende institut gjort prover på varan och konstaterat att den uppfyller gällande standards.

Finns andra trådar om detta...... här på forumet....
 
Iofs så finns där en del märkesprodukter på listan över förbjudna elprodukter, hide a light har tydligen fått försäljningsförbud på flera olika lampor. Så det verkar inte vara en säker väg att bara köpa det som kostar mer. Nu är kanske inte Hide a light så jättedyra, men jag uppfattar det ändå som en märkesprodukt.
 
Även svenska Casperbad finns ju, förvånande nog med på listan.

Enligt ett meddelande på deras hemsida CASPER MASSAGEBADKAR & BUBBELBADKAR nu idag skulle det endast gälla anmärkningar på typskyltens information, medan informationen på Elsäkerhetsverkets hemsida nämner även "Ej tillräcklig dragavlastning av sladd. Klarar inte IP kraven. "

Så att det skulle vara bara Asientillverkade kar verkar ju inte riktigt sant..
 
haddirajan skrev:
Jodå, det är 19 sidor med stoppade produkter, bara att kolla in alla dessa. Från sida 15 eller liknande så kommer badkaren...
Jamen du! där va dom ju... jag letade ju datum i närtid... inte konstigt att man inet såg dom då.
 
rickardg skrev:
Läskigt att så många blev underkända :(, bubbelbad kanske hamnar längre ner på "önskelistan" om man inte kan lita på de billigare varianterna...

Finns det några helt oelektriska bubbelbad så man är helt på den säkra sidan å inte har nån el alls i närheten av vattnet? (typ att man driver det med en kompressor som står i ett annat rum istället (antagligen tystare dessutom) å sen värmer vattnet med värmeväxlare från radiatorvattnet så man man kan utnyttja värmepump eller annan mer ekonomisk värmekälla?)
Det är overkill att satsa på värmare till badkaret enligt min mening.
Om vi tappar i 37 gradigt vatten så är det 36 grader efter en timmas bad, alltså ett tapp på en ynka grad. Sen vet jag inte om det är så vettigt att låta vattnet stå otempererat en längre tid, men tanke på legionella.
Nää, köp en VPA eller elvattenberedare istället för 5000:- så får ni fräscht vatten varje gång.
Vi har en 210 liters VPA som laddas via bergvärmen, och tillsammans med de 160 liter som finns i pumpen så räcker det både till bad och dusch efteråt.
 
angående ce märkning för ett tag sedan var det uppe på tapeten angående ce märkning från kina.
vissa experter menade på att man ska vara väldigt noga med ce märkningen på prylar från kina.
om det står ce på produkten så betyder inte det alltid att den har testats o godkänts.
ce står också för China Export.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.