Hej alla kloka!

Jag håller på och återställer innertaket i ett rum som drabbats av en vattenskada i taket så jag har rivit ut all plast och isolering och har nu börjat sätta tillbaka allting. Dock kommer jag inte riktigt ihåg exakt hur allting var gjort innan så har därför sprungit rakt in i ett problem när jag ska sätta upp ångspärren i taket.

Det går en hel del elrör (vp-rör) i taket och en del lösa kablar som jag hoppas kunna dölja under nya innertaket. Så långt inga problem, men nu ska jag sätta upp en ny ångspärr och blir osäker på exakt hur jag ska sätta den. Jag har förstått att det är poppis att dra all el i skiktet där glespanelen är, alltså mellan plast och innertaket, men i mitt fall är en del elrör infällda i takstolarna, se bilder. Hur ska jag göra här? Försöka bända ner rören? Eller är det okej om en del rör hamnar ovanför ångspärren? Är det då okej att mixa olika sätt i samma tak?

På bilden har jag markerat att ett rör är infällt i takstolen medan andra inte är det. Ska jag såga upp ett jack i takstolen och fälla in alla rör? Det var min första tanke, att låta så mycket rör som möjligt gå ovanför plasten så att den ligger an mot takstolarna så tajt som möjligt.

Takbjälkar, isolering, elledningar, markerade felaktiga borrningar, rör och träreglar i byggnadskonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tacksam för alla råd!
 
  • Ett oisolerat tak med synliga träbjälkar, isoleringsmaterial och elektriska kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Konstruktion med isolering, träreglar, och elektriska kablar i en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett oupplyst, ouppvärmtningsförråd eller källarrum med isolering, nakna träväggar och ett golvet med spill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete pågår, isolering synlig, elinstallationer framme, obehandlat trä, lysrör tänd, delvis oavslutad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oorganiserad kabeldragning, elskåp, isoleringsmaterial och träreglar i ett ofärdigt rum eller källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du lär väl glesa av så det är väl inga problem. De lösa kablarna bör du ha i slang om du ska dölja dessa. För att om du måste dra om något.

passa på att sätta lite dosor och dra om lite nu när ändå allt är öppet.
 
  • Gilla
Installation
  • Laddar…
Gör det som är enklast och det går bra att mixa. Se till att täta ordentligt när rören går igenom plasten bara.
 
Du har alltså kört med eqlq lite skönt klamrat på lite sköna avstånd å nu dags för lite diffspärr. Fråga är vad den skall sitta…. På insidan av det Ankeborgbygg & el har installerat. Å använd gärna glespanel som tidigare påtalats.
 
Tack för bra svar!

Jag fäller in lite rör i takstolarna och försöker dra mesta nya elen mellan glesen.

Planen vidare är att sätta ångspärr mot takstolarna, sedan glespanel och sist råspont mot glespanelen då jag har en del över från tidigare projekt samt att jag är toktrött på gips som ju är omöjligt att skruva i.

De lösa elkablarna är tänkta att dra rör över när elektrikern kommer och byter elcentral, de har tidigare varit klamrade på väggen men tänkte försöka bygga in så mycket som möjligt nu när jag har chansen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.