Hej,

Vad borde elräkningen ligga på om man har luftvärmepump, egen vattenbrunn, huset 104+104kvm från 50-talet, en stor gäststuga(separat el-mätare), (magasin, lada, ladugård garage används väldigt sällan).

Vad bör el-räkningen ligga på vid normal elförbrukning?
 
Vad står det på dina räkningar?
Och hur många kWh gör du av med?
 
3900kr/3222kWh för Jan, 3500kr/2927kWh för Dec. Jag fattar ingenting, hur kan det bli så mycket pengar? Ska jag hämta hit någon elektriker som kanske kan ta reda på om det är något fel?
Det är ganska ny luftvärmepump 9 månader gammal ungefär. Jag är dock nyinflyttad till huset..
 
Helt omöjligt att säga det är allt för många okända variabler. Måste jag gissa så 20000 kWh till 60000 kWh.
 
Med den information du har gett känns förbrukningen ganska normal för ett par vintermånader. Vi hade ungefär samma förbrukning i ett hus på 110+110 kvm med luftvärmepump. Vad är det som gör att du tycker att den är så hög?

/Krille
 
Mikael_L
Kolla så att pumpen till vattnet går som den ska.
Jag vet en som hade något fel så pumpen gick hela tiden (eller nästan hela tiden). Det upptäcktes med besked när första elräkningen kom, efter att felet uppstod. :)
 
Vad säger energideklarationen?
 
Vattenpumpen är också ganska ny, så jag tror faktiskt inte att det är den :)
Energideklaration är D.
 
Mikael_L
PilotP skrev:
Vattenpumpen är också ganska ny, så jag tror faktiskt inte att det är den :)
Energideklaration är D.
I min bekantas situation så var det ett rör som sprungit läck på något ställe det inte märktes.
Så då kan det vara hur ny pump som helst, den drar ändå ström när den går. :cool:

Ett fel man kan ha är att pressostaten är felaktig eller ställd på för högt tryck.
 
År 2010 hade jag elräkningar på 4 - 5.000 kr/mån under vintermånaderna, endast energi, ej elnät.
Rätt stort hus med direktel, från 1969 i Göteborg. Ca 25.000 kWh/år.

Visst är det mycket, men huset bedömdes ändå ha låg förbrukning i energideklarationen :p

Nu i nytt hus går det åt en femtedel :)
 
S
Innetemperatur?
 
Vad det kostar är inte jämförbar med andra eftersom alla har olika tariffer och avtal.
Däremot kan jag tycka att 3000 kWh oer månad är rätt mycket, dessa månaderna var ganska milda i jämförelse med tidigare år. 3000 kWh per månad betyder att du gör av med 100 kWh per dag och det betyder att du har en snitteffekt på 5 kW dygent runt. En maratongående vattenpump kan knappast göra det.
Har du någon extra elvärme förutom värmepumparna? Har VP inbyggda värmeelement? Elelment nån annanstans? Ett gäng gamla kylapparater?
 
Flyttade du in i december? Annars kolla förbrukningen på tidigare månader så du kan skilja på värme och annat.
 
Finns det värmekabel på vattenledningen? Kolla vilken temperatur den är inställd att slå till på. Jag hade en värmekabel på en urkopplad vattenledning som var påslagen avmmisstag. Den drog en hel del extra ström.
 
PilotP skrev:
Hej,

Vad borde elräkningen ligga på om man har luftvärmepump, egen vattenbrunn, huset 104+104kvm från 50-talet, en stor gäststuga(separat el-mätare), (magasin, lada, ladugård garage används väldigt sällan).

Vad bör el-räkningen ligga på vid normal elförbrukning?
Nästa omöjligt att svara på.


1. Hur många är ni i hushållet?
2. Vad har ni för inomhustemperatur?
3. Duschar varje dag?
4. Motorvärmare?
5. Hur är huset isolerat?
6. Är det källare, är den isåfall isolerad?
7. Hur mycket förbrukade förra ägaren, och hur många var de, och hur varmt hade de?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.