Vi bygger ut själva i lösvirke (se bifogad planskiss) och sammanlagt blir huset knappa 120kvm. Vi har letat runt bland uppvärmningsalternativ och besökt diverse firmor. Alla vill naturligtvis sälja på oss deras lösning.. Mark/jord/sjö/berg och olika kombinationer av luft/vattenpumpar har varit på tapeten MEN alla dessa lösningar landar från 200 000 kronor och uppåt. Det känns inte riktigt klokt!?

Vi har kommit fram till att varken ork/lust/tid eller råd räcker till för att riva så mycket i den gamla delen som skulle behövas för ett vattenburet system i hela huset. Åh, jag kanske ska nämna att vi tänker bo permanent.

Just nu finns det väldigt gamla elradiatorer men de känns inte aktuellt att spara någon av dem.. de är så gamla att elkablarna smular sönder när man tar i dom (lugn, jag har kopplat bort dom..). Tittar ni på planskissen så är den vänstra delen den gamla och att de två kropparna är någotsånär separata. Jag har sökt på forumet och mina tankar går åt antingen två "termostatstyrda" slingor för el-element under varje fönster eller någon sorts luftvärmepump och ett färre antal radiatorer som nöd/minimigrad-system.

Är jag ute och cyklar?
Vilket skulle vara att föredra?

Om nu el-element är den rätta vägen ska det vara "solida" eller oljefyllda eller "med fläkt?
Läste någonstans att de inte ska monteras med stickkontakt av säkerhetsskäl, är det så?
Har oxå läst att det finns 230v eller 400v varianter? Varför skulle jag ha det ena eller andra?

Om nu luftvärmepump är den rätta vägen behöver jag en i varje ända av huset eller skulle det funka med bara en i hallen?
..tips på märken eller vad man ska leta efter i broschyrerna för att veta att produkten är "duktig"?
..och om det är så hur många el-element tycker ni behövs för att hålla en "tokig köldknäppminiminivå"?


Mycket tacksam för svar.. måste börja med eldragningar ganska snart. :surprised:

-P o C
 
  • NK Plan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolering i den nya delen är 220 i golv, 400 i tak (utom ute i kanterna där det kanske bara är 200 men efter en 50-60 cm är det 400) samt 215 i väggarna.

Isolering i den gamla delen är naturligtvis betydligt klenare men vi ska upp på vinden och isolera samt tilläggsisolera utanpå väggarna under ny panel. Golvet ska få sig en omgång underifrån men återstår att se hur mycket det blir..
 
Hej och välkommen hit !
Jag tror inte att du är "ute och cyklar". Det låter som en ekonomisk lösning när alternativen kostar mer än 200 000 kr.
Jag skulle välja att ha en luftvärmepump i din hall med fläkten riktad inåt vardagsrummet förutsatt att det finnns en rejäl öppning in till vardagsrummet. Då får du in värmen där och värmepumpen får ordentlig luftvolym att arbeta med utan att du fläktljudet kommer upplevas störande. Troligen räcker det med en pump, såvida du inte väljer en klen variant.

Energimyndigheten har testat värmepumpar. Kolla på deras hemsida. Fujitsu Nocria som inte är testad lär vara ett riktigt kraftpaket. Själv har jag Sanyo 123 och vi trivs bra ihop.
Det ser ut som du har en kamin också, har du insats i den så kan den komma till pass om temperaturen sjunker ner till minus 20 grader. Man kan nog nöja sig med element i alla sovrum och badrum, låt luftvärmepump och kamin värma vardagsrum.

Som jag förstått det spelar antal volt på elementen ingen roll annat än om man byter element så är det viktigt att man beställer samma som tidigare. Ett modernt solitt element ska vara ekvivalent till ett oljefyllt. Välj med elektronisk termostat, detta ger jämnare temperatur.
"Termostatstyrda slingor" eller reglersystem sänker elförbrukningen något men om du inte installerar någon form av värmepump kommer ditt hus till stor del vara uppvärmt med direktverkandeel vilket nog inte kan betraktas som ekonomiskt.
 
Det är en kamin mitt i vardagsrummet så där borde det inte vara något problem. Geografiskt befinner vi oss i mälardalen så antalet "mördande kalla" dagar på året är ju inte så stort.

Någon som vill tipsa om bra och snygga element?

-P
 
När det gäller val av elelement är ur komfort och energieffiktivitet moderna öppna konvektorer det bästa alternativet. Dom ger den jämnaste värmen, dom bör (för att ev hålla nere storleken på huvudsäkring ) vara för 400 Volt, när man beräknar hur stora elementen ska vara är 80 Watt/m2 ett rätt bra utgångsvärde (stora element ger "kallare" yta och energiförbrukningen beror inte på elementens effekt utan på husets energiförbrukning) elementen ska ha elektroniska termostater och "styras" individuellt, Oljefyllda utgår då dom inte har några fördela utom i extremt dammiga miljöer, av utseendemässiga orsaker kan man välja massiva element med dom är dyra. Två av dom bästa och mest prisvärda är Norska NOBÖ och ADAX man kan även hitta lågpris alternativ avl ADAX men dom tycker jag inte att ni ska satsa på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.