Hemmakatten
I vår sjöbod som byggs nu blir det platta på mark. Sjöboden blir 40kvm, permanentstandard och skall fungera som gäststuga med vedeldad bastu, öppen spis, pentry, dusch o toa.
På vintern kommer den bara att ha underhållsvärme när den inte används. Enda alternativet för underhållsvärme är eluppvärmning. (när vi är däreldar vi i öppna spisen som kommer att ha en kasset.)
Är det någon skillnad i kostnader för uppvärmning mellanelvärmegolv och elradiatorer? Skillnad i installationskostnad?
Inser att värmegolven tar längre tid att värma upp från 12 grader till 22, men vi har som sagt spisen för snabb uppvärmning. Helst skulle vi vilja ha värmeslingor eftersom det i gästrummet/relaxen inte finns nåt bra ställe att ha radiatorer på.
 
Hej
För 40kvm elradiatorer krävs ca 2-3 element, själv har vi köpt oljefyllda m elektronisk termostat från Rusta, de är svensktillverkade och har bra garanti, vi är jättenöjda. Kostnad för tre ca 2100. De tar sedan ca en halvtimme per st att installera (om el finns där elementet ska vara).
För 40 kvm tror jag att du får betala kring 8000 och ska besökas tre gånger av elektriker innan det är färdigt ... Golvvärmen ska vara på året runt, elvärmen stänger man ju av under sommarmånaderna. Kanske kan ett alternativ till vanliga elradiatorer i sovrummet vara ett fristående fräckt designat element, det finns även vackra handdukstorkar som har stor effekt och som kan fungera som värmare.
mvh fiddeli
 
Använd vanliga radiatorer av fabrikat NOBÖ eller ADAX (och om du har 400 volt är det bra) vanliga moderna och med rätt effekt c:a 60 watt/m2 oljefylda har INGA fördelar men några nackdelar.
Hos El GIGANTEN kan man köpa ADAX VP914RK för c:a 900:- två sådana bör klara dina 40m2 även om du inte eldar och termostaterna kan ställas ner till 5 grader för underhållsvärme.
Golvvärmen blir flera gånger så dyr
 
elmont skrev:
oljefylda har INGA fördelar men några nackdelar
Vari ligger skillnaderna, eller rättare sagt, vad är nackdelen med oljefyllda? Jag har ungefär samma förutsättningar, vi har precis köpt en sommarstuga på 40kvm som skall underhållsvärmas på vintern och flera radiatorer är gamla så de skall bytas och jag trodde att oljefyllda var bättre.

En följdfråga på det hela blir om det är bätte att ha en central termostat som slår av/på alla radiatorer, eller att låta varje radiator vara individuellt styrd. Idag så sitter det nämligen en central termostat i kåken som styr alla raditorer, men det känns lite ineffektivt, eller har jag fel?
 
Ett oljefylt element av samma kvalitet kostar 2-3 gånger mer än ett vanligt.
Dom oljefylda är mycket "trögare" att reglera vilket ger en större svängning i temperatur och det ger sämmre komfort och ekonomi.
Det händer ibland att det läcker ut olja (inte ofta men det händer) och då blir golvet förstört.
Dom är 4-5 ggr så tunga = bökigare att hantera.
Det är ju bekvämare att vrida på en termostat när man ska åka men i övrigt är det nog effektivare med inividuell styrning, då får man värmen där den bäst behövs, men man får ju springa runt och ställa ner alla elementen när man ska fara.
 
...oljeradiatorer måste även vara större än de elradiatorer som pressar ut värmen utan att passera något medium. Vi var av utrymmesskäl tvungna att köpa "luftelradiatorer" (finns säkert något bättre namn) till två rum och varje höst luktar det bränt damm och det burrar och låter, trots att vi såklart har elektronisk termostat och det var inte någon billig sort direkt heller, även om jag inte minns vilket märke. Jag är mer nöjd med de oljefyllda.
mvh fiddeli
 
Har du dom bekymmerna med elradiatorerna har du nog blivet "lurad" att köpa fel sort, eller så har du fått nått "måndags" exemplar och då tycker jag att du ska reklamera. Dom ska inte höras över huvud taget och inte ska dom lukta för den värmeavgivande ytan ska vara så stor att dom temperaturerna som behövs för att "bränna" damm inte ska kunna uppstå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.