Hej!
Jag budar just nu på en lägenhet vars uppvärmning endast sker m.h.a. el-radiatorer. Jag har hört att värmen som dessa avger inte är lika behaglig som vattenelement.
1) Stämmer detta?
2) Kan det till och med vara så pass obehagligt att man inte vill bo i lägenhet med el-element?
3) Vad kan man ersätta dessa med? Oljeelement?
Mvh
 
C
1. Gamla elradiatorer arbetar med väldigt hög temperatur, och därför kan det bli temperatursvängningar inomhus, dock inget jätteallvarligt.
Är dom riktigt gamla kan det ha samlats damm i dom, så att det dels luktar bränt damm i hela lägenheten och dels utgör en brandfara.

2. Defenitivt inte en anledning att inte vilja bo i lägenheten, annat än för de höga uppvärmningskostnaderna.

3. Oljefyllda elradiatorer håller en lägre temperatur och en jämnare värme inomhus. Inget bränt damm osv, utan rent och fräscht.
Ett alternativ att överväga kan vara att installera en luft/luft-värmepump för att dra ner uppvärmningskostnaderna, men det beror ju på vilka möjligheter som finns till det, och om ni betalar värmen själva eller om det ingår i hyran. Beror också lite på hur stor lägenheten är, om det ska vara lönt.
 
De mest obehagliga med elradiatorer är då du får elräkningen. I övrigt tror jag inte du kommer att känna något obehag.
 
Tack så mycket för de snabba svaren!

Är det någon som vågar sig på en gissning på elkostnaden för uppvärmning av en 76 m2 lägenhet med högt till tak, byggd runt 1910. Mäklaren uppskattade till 700kr/mån. Rimligt?
 
C
Beror på hur mycket ytterväggar det är, lägenheter under/ovanför? 700 kronor är nog inte en orimlig gissning, men troligen inte särskilt exakt heller.
 
(Två ytterväggar, lägenheter ovan och under.)
Tack för hjälpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.