Elen i sommarhuset måste dras om helt och då är det ju lämpligt att man börjar tänka på hemautomation, framförallt styra elementen när man inte är där. Problemet är ju att de flesta z-wave-switchar bara klarar 230 V.

Därmed uppkommer en fråga: varför har man egentligen enfas elradiatorer på 400 V? Jag förstår att strömmen då blir mindre och att man därmed kan få ut högre effekt med mindre kabelarea, men finns det någon annan anledning? Om hela huset värms med elradiatorer kan det ju inte spela någon roll i slutändan, alltså vid huvudsäkringarna?
 
Det går väl att argumentera i linje med att det blir aningen jämnare belastning över faserna, men det kan knappast ha någon större betydelse. Finner du fördelar för din tillämpning med 230V radiatorer så använd dem.
 
Och så hävdar jag att är spänningen 400 V så är det två faser inblandade och då är det tvåfas. Det är enklare att få jämn belastning med 400 V element och man kan gå ner på antalet grupper i centralen samt det går mindre rör/tråd. Det blir alltså billigare.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Men i centralen måste man ju ha två säkringar (en per fas)?
 
Jo om du räknar på bara en radiator. Men normalt så driver man många radiatorer i en trefas matning, där man då kopplar dem växelvis mellan de olika faserna, så att belastningen jämnas ut.
 
Du kan ju låta din z-wave styra 2- eller 3-fas med hjälp av en kontaktor/relä.
 
eidlert skrev:
Du kan ju låta din z-wave styra 2- eller 3-fas med hjälp av en kontaktor/relä.
Jag vet, men det blir meckigt. Svårt att få plats bakom elementen. Visst, man kan ha kontaktorerna i säkringsskåpet, men för varje grupp av element ska man då ha två dvärgbrytare, en "brytare" med z-wave-switchen och 2-3 bredder för en kontaktor, dvs sammanlagt 6 st per grupp av element. Tänker jag fel här?
 
Nyckelordet är en kontaktor som styr alla element!
 
Manitoba skrev:
Nyckelordet är en kontaktor som styr alla element!
Fast man vill väl ändå kunna sätta på och av elementen i ett enskilt rum?
 
Ja det förstås. Jag var nog lite snabb att låta kaxig där :surprised:
 
Finns det inte en inbyggd styrning i vissa elraddar som gör en förändring av BÖR-läget på termostaten. Typ nattsänking kanske det kallas.
Isf styra den som en borta/hemma modell via automation. Borta=10c, hemma=20c
 
Vill man kan man ju tex kolla in tex NOBÖs system.
 
Eller Lviprodukter. Med nattsänkning genom nollan. Detta kopplar du sedan via GSM uppringare.
 
Det är en smula förvånande att det inte finns z-wave-switchar för 400 V när i princip hela världen kör 230 V.
 
Hej Andreas! Hittade du någon bra lösning till slut? Står i precis samma situation i fritidshuset nu! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.