Har problem med vatten pumpen (sitter i djupborrad brunn 100m ner).
När pumpen drar i gång så går jordfelsbrytaren MEN när jag knäpper upp brytaren så går pumpen utan problem start och stopp men sedan efter ett tag när pumpen stått stilla (får jag för mig) och ska dra igång o pumpa löser JFb igen!!
Vad kan problemet vara JFb, tryckvakten, hydropressen????
Måste man jorda pumpen?? Det sitter motorskydd till pumpen..

//Mackan
 
Om jordfelsbrytaren skyddar även andra grupper behöver felet inte ens vara i pumpanläggningen.

JFB löser när den totala felströmmen från alla grupper går över ett visst värde (ca 30 mA), och det kan mycket väl vara så att det redan ligger på 29 mA och pumpen bidrar med 1 mA vid kallstart.

Det bästa är att låta en elektriker mäta upp felströmmarna, och då givetvis börja med den misstänkta pumpanläggningen.
 
Ang JFb så undrar jag om den behövs på pumpen?? Eller är det farligt om man kopplar bort den för att se om anläggningen håller då!! Alltså så man inte blir strömförande när man duschar.....
Kan det vara så att det har blivit något skit men Tryckström brytaren jag ändra trycket på till/från i förra veckan då vi hade pumpen uppe och satte en manschett för att täta i brunns hålet från ytvatten??
 
Det är ofta svårt med JFB på vattenpumpar för dom blir ofta lite fuktiga och då blir det krypströmmar mot jord.

Jag har hört att försäkringsbolag har tillåtit att dom läggs utanför, men som sagt bara hört.

//Patrik

Sent from my HTC One X using Byggahus i älgskogen
 
Okej, alltså pumpen är ju 100m ner i backen och om det blir någon form av överbelastning just när den startar bara är ju min tanke!! Men skulle det vara någon form av fara om jag kopplar förbi JFb för personen alltså! JFb slår ju bara ifrån ibland sen funkar pumpen som den ska men start o stopp o tryck o grejjer!! Är det kanske läge att lägga pumpen på en egen JFb för som det är nu så svartnar ju hela huset!!
Borde det vara kopplingar över backen (borrtoppen) eller trycksrömbrytaren som har skapat detta problem?? Eller är det pumpen 100m ner som jävlas???
 
I en apparat, din pump i det här fallet. Så finns det i princip 3 eller ev. 4 olika skyddsmekanismer. De första är isoleringen, som oftast är dubbel, den andra är att utrustningen är skyddsjordad, den 3e är jordfelsbrytaren som känner av om det blir fel.

Om vi nu antar att du har krypströmmar i din pump, det betyder att båda isolerings skydden är utslagna, ström passerar isoleringen. Du skyddas nu dels av skyddsjorden som leder bort krypströmmen, dels av jordfelsbrytaren som känner av att ström "fösvinner". Tar du då bort jordfelsbrytaren så har du bara en skyddsbarriär kvar, jordningen. Det räcker att jordningen går av, har en glappkontakt, är felkopplad från början, ärgar av i en kopplngsdosa med vatten (vatten har troligen trängt in, därav krypströmmarna). Så blir situationen akut livsfarlig.

Så jag tycker inte att du skall acceptera att pumpen kopplas förbi jordfelsbrytaren.
 
Är det så att det fungerat bra en tidsperiod med pump och JFB, och att problemen börjat på senare tid?
Det innebär att någonting har hänt, antingen med pumpen eller med den övriga anläggningen, eller en kombination, dvs JFBn har gjort sitt jobb att upptäcka ett fel! Är det pumpen som börjat läcka så är det alltså dags att byta den, inte koppla den utanför JFBn. Med dyra instrument går det att isolera felkällan. Men det behöver som sagt inte vara ett fel heller, utan det kanske bara behövs en JFB till som man delar lasten mellan. Så om du ska prova något så är det i så fall att lägga pumpen på en egen JFB. Det finns många djuppumpar som inte skyddas av en JFB, men i detta fall är det som sagt något som hänt som behöver hittas.
 
Kan ju vara värt att kolla de åtkomliga delarna eftersom du gjort jobb och haft pumpen uppe. Även enkelt att megga och finna i vilken del felet finns, särskilt som det verkar återkommande och repeterbart.

Jag tycker trots vad andra skriver att detta är ett fall där det är närmast helt ofarligt att lägga utom JFB. Men erfarenhetsmässigt är det en döbelnsmedicin, om felet ligger nere i pumpen urartar det snart till haveri trots allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.