Oljan är slut, veden är slut och den sista veckan innan flytten får vattenfall hålla mig med värme...
Min panna, Nibe Combi VX, har elpatroner på totalt 13 kW. Detta tycks tydligen inte räcka för att värma mitt hus på 77 m2. Det är nu ca -10 grader men det var mildare på dagen. Termostaten har stått på 80 grader i över ett dygn nu och fortfarande har termometern inte nått upp till mer än 65 - 70 grader. Lampan som indikerar elpatron lyser konstant. Har gjort av med ca 102 kWh (Exkl hushållsel) de senaste 24 timmarna.
Att höja temperaturen någorlunda efter en ducsh tar flera timmar. Något som innan averkades på några minuter med oljebrännaren.

Oljeförbrukning = 1700 liter /år

Är detta verkligen i sin ordning? Eller kan pannan vara nedkopplad till lägre effekt av snåljåpen som bodde här innan?
 
pannan verkar inte gå på högre effekt än ca 4 kw
antingen är det en effektbegränsare inkopplad eller så är det inge mera inkopplat
vad har du för huvudsäkring i huset ?
 
ingemar_o skrev:
Antingen är det en effektbegränsare inkopplad eller så är det inge mera inkopplat
Effektbegränsare finns, men den har bara varit aktiv vid enstaka tillfällen. Exempelvis nu när torktumlaren och motorvärmaren i bilen är inkopplade samtidigt...
Vad har du för huvudsäkring i huset ?
Jag har 16A...
 
Är verkligen alla effektsteg inkopplade? (jag tror det var det ingemar_o menade)

Det borde gå kolla med hjälp av elmätaren om man bara ser till att göra det när man inte har en massa annan förbrukning igång.
Kolla en timme när tvättmaskin diskmaskin, mm är avstängda (en tv gör nog varken till eller från.) Har mätaren gått mindre än 13 kW så är det ju klar. Då går den inte på full effekt.

 
Hmm... Jag läser lite i instruktionsboken om eldrift. Följande finns att läsa:
Pannan levereras med eleffekten kopplad till 9,0 kW, men kan kopplas om till 10,6 – 11,8 – 13,0 kW Omkoppling till annan effekt görs direkt på elpatronens anslutningar. Termostaten är av trestegstyp och kopplar in maximalt 2,0 till 6,0 kW per steg beroende på den valda effekten. Vid val av exempelvis 9,0 kW effekt på elpatronerna styrs dessa vid stigande temperatur i följande ordning: - 3,5 kW; - 3,5 kW och - 2,0 kW. Sista steget kopplas ur vid termostatens inställningsvärde.
När man vrider upp termostaten klickar det mycket riktigt tre gånger. Men pannan ger ju knappast de 9 kW som utlovas i standardutförande. Nånstans runt 4 kW verkar mer rimligt enligt ovanstående inlägg. Kan något vara sönder, eller har man helt enkelt kopplat bort någon av elpatronerna? Jag har bara kört el sommartid och vid enstaka tillfällen, så därför har detta problem aldrig uppenbarat sig för mig. Men skit samma. Det är ju varmt i stugan, och man kan ju duscha åtminstone en person åt gången... Ska bli gott med en ny EcoFlex i nya huset till våren...
 
Min far hade en gång en Nibe Optimal (den värsta skrot som konstruerats på länge, men det är en annan sak). I den satt det en elpatron på 13 kW. Eftersom det vara fanns 16 A huvudsäkring och ingen effektvakt, kopplade jag ner patronen till 6 kW. Det går alltså utmärkt att göra, så det kan vara något sådant du lider av. Eller så är något steg ur funktion. Den patronen hade tre effektsteg, förresten.
 
johansjostrand skrev:
Lampan som indikerar elpatron lyser konstant. Har gjort av med ca 102 kWh (Exkl hushållsel) de senaste 24 timmarna.

Din panna kan omöjligt ge mer än 4 kWh. Enkel matematik.
 
Han menar 4 kW. Enkel enhetshantering.
 
apersson850 skrev:
Han menar 4 kW. Enkel enhetshantering.
:D :D :D
 
För några år sen försökte jag värma huset med elpatronen, som nu inte används alls.

Den var på 6kW, och den gick flera timmar på hälften innan den gick på full effekt.

Detta räckte inte till att värma huset alls, men kostade stjortan.

I nödläge skaffa ett par elekriska element eller fläktar, och ha i rummet där du mest vistas, då kanske 4 kw räcker, elementen sparar in sig på nån dag.
Varmvatten går oxå att värma.

 
Styrningarna har ofta en tvåtimmars fördröjning, innan full effekt kopplas in. Det är för att inte allt ska läggas på bums efter ett ev. strömavbrott.
Jag vill minnas att detta bara gällde effekter över 6 kW (det är länge sedan jag jobbade med elinstallationer), men om man har en patron som är nerkopplad från högre effekt till 6 kW, ligger begränsningen i regel kvar på en del av patronen ändå.
 
Om du har instruktionsboken så finns det ett elschema i den där det står beskrivet hur man kopplar om effekten, har jag för mig. Du kan ju jämföra och se. Men ändra inget om du är osäker på hur man gör. Och glöm inte bryta strömmen om du ska in och pilla.
:)
 
Troligtvis har ett eller flera av elementen i elpatronerna gått sönder av ålder. Det är bara 4 kW som är hela, eventuellt är resen bortkopplade.

Prototypen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.