Hej. Jag befinner mig sedan en tid tillbaka i mitt fars hus, han ligger på sjukan så jag ska se över huset. Är ett 50tals hus med källarplan. Står en kombipanna i källaren av märket Focus P-20. Han har tydligen kört bara med elpatron och luftvärmepump, under en tid. Pelletsbrännaren fungerar inte. Men av någon anledning får jag inte varmt i elementen inte heller varmvattnet ur kran. Mätte igår och det är bara +28 vattnet. Elementen är halvljumma och +17 i rummen. Vad kan detta bero på ? Jag är ingen expert på elpatroner, men den verkar vara på 6KW. Och står på full effekt vad jag kan se av mätarna. Kollade också elmätaren och nog förbrukar den el alltid, men den värmer ju inget. Någon kunnig som vet felet ? 🧐
 
Hur stort är huset och var i landet står det? Låter som att el-patronen helt enkelt inte räcker till när det blir kallt ute. Vad är det för luftvärmepump/modell?
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Förbrukar EL ja det gör den nog, först ska du koppla ur brännaren så den inte kan starta, sen ska du täppa till rökröret ut från pannan ( rackarns korsdrag där ) som kyler pannan. Bakom plåt nr 2 uppifrån sitter el-patron/er , är det två eller bara en, det är en på varje sida. Öppna luckan. Stäng av strömmen först.
 
J Josth skrev:
Hur stort är huset och var i landet står det? Låter som att el-patronen helt enkelt inte räcker till när det blir kallt ute. Vad är det för luftvärmepump/modell?
Huset är i norrbotten. Typ 75+75 kvm, bo yta + källare. Daikin R32 är luftvärmepumpen.
 
J jonaserik skrev:
Förbrukar EL ja det gör den nog, först ska du koppla ur brännaren så den inte kan starta, sen ska du täppa till rökröret ut från pannan ( rackarns korsdrag där ) som kyler pannan. Bakom plåt nr 2 uppifrån sitter el-patron/er , är det två eller bara en, det är en på varje sida. Öppna luckan. Stäng av strömmen först.
Nu hänger jag inte med, elpannor är inte min grej. Menar du att pelletsbrännaren har nåt med saken att göra ? Den är ju ur funktion enligt far. Han säger att det bara är en elpatron. Och det kan ju stämma enligt elmätaren.
 
Man kan minska förlusterna från pannan någon genom att stoppa luftflödet genom den. Det är det han syftar på.
 
Om det t.ex. är -20 °C i Norrbotten så förbrukar nog huset runt 9 kW värme. El-patronen ger max ca 6 kW. Luftvärmepumpen kanske 3 kW. Är precis att värmen räcker om man lyckas ställa in allt rätt och blir det under -20 °C fattas det värme och temperaturen i huset sjunker.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
W Werner Wogel skrev:
Nu hänger jag inte med, elpannor är inte min grej. Menar du att pelletsbrännaren har nåt med saken att göra ? Den är ju ur funktion enligt far. Han säger att det bara är en elpatron. Och det kan ju stämma enligt elmätaren.
För att kunna säga något så måste man kunna se vad som finns i pannan monterade patroner. det med snack om att den inte orkar är en sekundär del i det hela, klart den inte orkar om det inte finns kraft att värma med, det behövs nog inte mer än 3 Kw till för att orka. Dom sista kW; är mycket viktigt.
 
Idag är det varmare ute och faktist har jag något varmare vatten också.😄 Men den här elpatron står ju på 80, men det verkar ju ha svag effekt. Men på elmätaren syns det. Tänkte skruva ner den och se vad som händer, hur långt ner kan man gå utan att systemet strejkar, 20, 40, 60 ? Antar varmvattnet blir sämre igen då. Den här andra mätaren, vad visar den egentligen, är det utgående temp på vattnet ?

Instrumentpanel med skala, rattar, text på svenska, röd indikatorlampa, sliten grönt ytterhölje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termometer och hygrometer instrument, svart bakgrund, mäter temperatur och luftfuktighet, cirka 21 grader Celsius, 60% fuktighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad händer när vrider termostaten från noll till max, hur många gånger klickar den, låter det något in den bakom fronplåten. Nästa steg är att lossa frontplåten nedanför panelen och fota vad som finns.
 
  • Gilla
Werner Wogel
  • Laddar…
Termometern visar temperaturen på vattnet i pannan. Om du vrider ner termostaten händer inget förrän du kommer under den temperatur den orkar upp i. Systemet kommer att fungera, men det blir ju kallare.

Jag skulle ställt den så lågt det går med okej varmvattenkomfort. Men man rekommenderar minst 60grader av hänsyn till legionella.
 
D Daniel 109 skrev:
Termometern visar temperaturen på vattnet i pannan. Om du vrider ner termostaten händer inget förrän du kommer under den temperatur den orkar upp i. Systemet kommer att fungera, men det blir ju kallare.

Jag skulle ställt den så lågt det går med okej varmvattenkomfort. Men man rekommenderar minst 60grader av hänsyn till legionella.
Ok jag är med något så när, men om den står på 60, lär det ju blir ändå svagare i kranen, varför får jag bara +30 ut där i vatten temp, nånting måste ju vara fel nånstans ? 🧐
 
Har du 60grader i pannan borde du få ut något liknande i kranen. Öppna en varmvattenkran på lågt flöde och känn temperaturerna på anslutningarna till blandningsventilen.
 
W Werner Wogel skrev:
Ok jag är med något så när, men om den står på 60, lär det ju blir ändå svagare i kranen, varför får jag bara +30 ut där i vatten temp, nånting måste ju vara fel nånstans ? 🧐
Jepp det är därför att på distans säga något som man måste se vad som finn bakom/ini
 
J jonaserik skrev:
Jepp det är därför att på distans säga något som man måste se vad som finn bakom/ini
Detta finns bakom, vad får du ut av det ?
J jonaserik skrev:
Vad händer när vrider termostaten från noll till max, hur många gånger klickar den, låter det något in den bakom fronplåten. Nästa steg är att lossa frontplåten nedanför panelen och fota vad som finns.
Ja det klickar EN gång. Detta finns bakom plåten, vad får du av det ? 🙄
 
  • Elutrustningsskåp med kablar, anslutningsblock, märkning och trådgenomföring, troligen i industriell miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.