Har precis köpt ett fritidshus i Småland.
Vedpanna m elpatron, vattenburet.
Har kört bara elpatron 15 dagar i december ca 20 grader inne. Elräkning drygt 4.000. Har inte hunnit fixa ved.
Nu skall jag lämna huset och måste väl ha underhållsvärme pga frysrisk.
Huset har hel källare med radiatorer som jag tror kommer att frysa först.
Vad skall jag sätta för temp på pannan?
Räcker typ 20 grader?
Vad tror ni blir bäst, på lång sikt?
Riva bort hela systemet o ersätta m el och luft/luft?
Tacksam för all input
 
Underhållsvärme bör inte vara under 8 °C inne i ett fritidshus med vatten indraget. Satsa på att ha 8-10 °C när ni inte är på plats. Temp på pannan styrs av shuntautomatiken, eller saknas det? Termostater på radiatorerna? På sikt tycker jag luftvattenvärmepump är bästa alternativet. Om det är fritidshus kan man välja en split-modell som inte har några vattenrör till utedelen.
 
Tack för.svar
Jag kan inte pannor, men det enda som finns är ett vridreglage på pannan som ger x grader temp på vatten till radiatorerna.
Termostaterna är gamla och graderingarna oläsbara. Jag kan ju ställa alla på ca 50% öppet?
 
Låter som det varit ett hus för permanentboende som ni nu vill ha som fritidshus? Då bör ni snarast investera i ett värmesystem som fungerar bra i fritidshus. Annars får ni ställa den manuella shunten på pannan så högt att det inte kan bli kallare än 8 °C även om det är -17 °C som lägst ute i Småland (DVUT dimensionerande vinterutetemperatur). Då kan det ju bli t.ex. 28 °C inne när ni inte är där tyvärr. Ett annat alternativ är att köpa några byggfläktar med termostater och placera de på strategiska platser i huset för att hålla 8-10 grader överallt. Pannan kan då stå lågt. Man måste dock gå igenom elsystemet och kontrollera ledningarna och att propparna där byggfläktarna ansluts kommer att hålla även om det blir riktigt kallt.
 
Det som behövs är en shuntregulator, som shuntar ut efter yttertemp. Pannan/elpatronen kan då stå på 50-60 grader utan att man blir ruinerad.
Svårt att lämna ett hus utan automatik när yttertempen kan variera mellan +10 och -20.
 
  • Gilla
Per.berge00
  • Laddar…
Låter vettigt!
Tack för hjälpen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.