Hej.

Jag har en vv-beredare på några hundra liter. Den är antingen från 78-79 eller 95 ;-). Hur länge beräknas de fungera? När bör man byta elpatron och vilka tecken bör man vara vaksam på.

Jag tycker vi har för snålt med varmvatten fast den ska producera 75 grader. När vi duschar så börjar vi på 4.5 (av 5) och efter 5 min så kan vi maxa termostaten utan att det är överdrivet hett.

Kan termostaten / kranen vara snålt inställd eller är det beredaren som suger.

MVH

Patrick Arkley
Home - Say No Campaign
 
Det lät som om du har problem med beredaren tycker jag.

Jag har en hyggligt stor vägghängd sak. tror den är på 120 eller 150 liter och den klarar 2 badkar. Har du någon gammeldags kran så att du kan skicka ut vatten med full temp? I sådanna fall rekommenderas en bytta och en termometer för att se om den verkligen ger 75 grader ut
 
Med stor sannolikhet är det ett rör inuti beredaren som hämtar vattnet i toppen som rostat sönder. Då kommer det kallt bottenvatten ganska snabbt. Går att byta på vissa modeller.
 
Det kan vara som matss skriver, om det är en bottenkopplad beredare, eller så kan det vara blandningsventilen som kärvar. Försvinner varmvattnet om ni spolar länge i köket eller i handfatet också? Om inte så kan det vara termostaten i duschblandaren som tjurar.

Elpatron byter man när den inte fungerar längre, men är den trasig så får man inget varmvatten alls, och ibland blir det kortis så man smäller säkringar.
Är beredaren fån 78-79 så ska du inte lägga för mycket jobb och pengar på den, är den från 95 så är det värt att försöka laga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.