Hej,

Har efter utmaningar med styrdon och termostater nu problem med pumpen kontra elpatron.

Elpanna: CTC Ecoel (1550, 1800)
Pump: CTC EcoAir (105,107,110)

Kan börja med att säga att både övre och nedre elpatron varit avstänga fram till nu. Vi har en varmvattenberedare som löser rätt temperatur av varmvattnet medan nedre tanken helt värmts upp av värmepumpen.

Nu är det lägre än -10 grader och då inställningen på EcoAir är att den ska stanna vid -10 så har vi då ingen uppvärmning av nedre tanken och golvvärmen. Jag sänkte minsta temperatur till -15 men det hjälpte inte då pumpen varnat ett antal ggr nu för lågtryck i pressostat. Det verkar inte vara ngn isbildning på pumpen och fläkten går som normalt etc. Jag har därför beställt att en kyltekniker kommer och kollar pressostaten / kretskort etc och byter ommä det strular. Dock osäkert om de kan komma med dagens efterfrågan på deras tjänster.

Jag satte på nedre elpatron till 6kw (0 eller 6 enda inställningen) och har varierat mellan 0-9kw för den övre patronen (då jag förstår det som att shunten kan ta vatten till framledningarna även från övre tanken vid behov). Jag upplever dock inte ngn skillnad alls. Temperaturen i huset droppar fortfarande och är nu 15-16 grader och med två små barn är det väldigt svårt.

När jag kollar på morgonen så blinkar varningslampan och ger larmet ’pressostat lågtryck’. När jag klickar på larmknappen så hör jag ett ”knäpp” från elpannan (typ som att den startar igång).

Framledningstemperaturen (tillsammans med övre och undre tanken) är ju närmare 20 på morgonen så inte konstigt att temperaturen i huset är lågt.

  • Någon som kan tänkas veta varför denna situation uppstår?
  • Har jag rätt i att elpatronen troligtvis inte kopplas på? (Fastän den bör göra det automatiskt om jag förstår det rätt)
  • Ska jag göra ngt annorlunda inställningsmässigt? (Förstår det som att man kan koppla bort pumpen helt och då bör elpatronen gå igång men jag antar att man riskerar is i ledningarna då från pumpen till elpannan nu när det är så kallt)
Tacksam för hjälp :)
 
  • Digital panel, indikerar larm för pressostat lågtryck, knappar för navigation, varningslampa tänd, CTC-logotyp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En värmepumps LCD-display visar driftinformation, temperaturvärden och har knappar för inställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital termostat med menyknappar för värmesystem, visar aktuell driftinformation och temperaturer på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital kontrollpanel för värmesystem med LCD-display och knappar för navigering. Visar driftinformation och inställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepumpens styrenhet med LCD-skärm, knappar, inställningar för temperatur och effekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystemsdisplay med knappar och grön indikatorlampa; visar temperatur och systeminställningar på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Kollat filtret på ledningen från pumpen?
 
  • Gilla
svare
  • Laddar…
Elpatronerna verkar ju inte vara igång fast att pannan tror att dom är det. Strömuttaget är ju 0 och temperaturen i pannan skulle ju vara typ 50 grader om dom hade varit igång. Har dom fungerat förut? Du borde lossa frontplåten och kolla så att kablar är hela och sitter där dom ska. Har du multimeter så kan du mäta på anslutningarna till elpatronerna och se om det är någon ström där. Min Ecoel är lite äldre så den ser något annorlunda ut men jag har en återställningsbar säkring på framsidan. Det finns även något slags överhettningsskydd som pajade på min panna men då funkade inte värmepumpen heller.
 
  • Gilla
svare
  • Laddar…
G gnilrub skrev:
Elpatronerna verkar ju inte vara igång fast att pannan tror att dom är det. Strömuttaget är ju 0 och temperaturen i pannan skulle ju vara typ 50 grader om dom hade varit igång. Har dom fungerat förut? Du borde lossa frontplåten och kolla så att kablar är hela och sitter där dom ska. Har du multimeter så kan du mäta på anslutningarna till elpatronerna och se om det är någon ström där. Min Ecoel är lite äldre så den ser något annorlunda ut men jag har en återställningsbar säkring på framsidan. Det finns även något slags överhettningsskydd som pajade på min panna men då funkade inte värmepumpen heller.
Hej

du satte huvudet på spiken det var överhettningsskyddet som hade löst ut, räckte med att klicka på den röda knappen så var det löst.

men, naturligtvis stack förbrukningen upp vansinningt. Den snittar ju på 75-80 istället för kanske 55-60.

Jag har patronen på 6 kw (0 eller 6 kan man ställa in den) och sedan har jag 9 kw för Max kw inställning (kan fylls 1,5 / 3 / 4,5 / 6 / 7,5 eller 9).

Det blev rätt varmt här hemma så jag gjorde en rumstempjustering i pannan på -2 och sänkte från 9kw till 6kw. Får se om det hjälper ngt.

ngt annat tips på vad man kan göra?
Man kanske helt enkelt ska stänga av elpatronen då det är varmare än -10?


tyvärr verkar det som våra spindelventiler är lite kassa och att ventilerna släpper igenom olika flöde till de olika rummen (fastän alla styrdon är bortkopplade då de ska bytas ut). Så det försvårar naturligtvis för de inställningar man vill göra.
 
S svare skrev:
Hej Svare, bra att jag hittade din tråd! Det problem du beskriver med dina CTC-maskiner passar precis in på mina - lite osäker på modellen på vår utepump men ska kolla imorgon.

Har du genom ändringar av inställningar endast (dvs ej haft tekniker hemma) löst dina problem och maskinen larmar inte längre för pressostat lågtryck?

Man vill ju helst inte att elpatron går på i onödan i dess tider, men oskar om våra elpatroner ens slår på när den larmar

Med vänlig hälsning,

du satte huvudet på spiken det var överhettningsskyddet som hade löst ut, räckte med att klicka på den röda knappen så var det löst.

men, naturligtvis stack förbrukningen upp vansinningt. Den snittar ju på 75-80 istället för kanske 55-60.

Jag har patronen på 6 kw (0 eller 6 kan man ställa in den) och sedan har jag 9 kw för Max kw inställning (kan fylls 1,5 / 3 / 4,5 / 6 / 7,5 eller 9).

Det blev rätt varmt här hemma så jag gjorde en rumstempjustering i pannan på -2 och sänkte från 9kw till 6kw. Får se om det hjälper ngt.

ngt annat tips på vad man kan göra?
Man kanske helt enkelt ska stänga av elpatronen då det är varmare än -10?


tyvärr verkar det som våra spindelventiler är lite kassa och att ventilerna släpper igenom olika flöde till de olika rummen (fastän alla styrdon är bortkopplade då de ska bytas ut). Så det försvårar naturligtvis för de inställningar man vill göra.
 
Min larmade btw för pressostat högtryck nu insåg jag, inte lågtryck
 
Hej,

Jag ringde till ett av företagen i närheten av där vi bor som dök upp som rekommenderade tekniker på CTCs hemsida. Tjötade lite med dem och kontentan - kanske säljsnack - var väl att det sannolikt är så att pressostaten är kass. Det kan vara styrkortet eller läckage men oftast så är det pressostaten själv som slutat fungera. Börjar den larma och återställning inte fungerar ett antal gånger så var rekommendationen från dem iaf att ta ut en tekniker, och hittar han inget annat som ser konstigt ut så passa på att byta ut pressostaten då den antagligen kommer fortsätta strula - och framförallt då du som mest behöver den och då tar det tid (speciellt med dagens långa ledtider och brist på servicetider att få det att komma ut med en ny).

Så, han kom ut - kollade allt och gav feedback på hur han tyckte det såg ut och lite småsnack och funderingar jag haft med tips från han - bytte pressostaten och allt var över på 20 minuter. Gick på 3,754kr (med rotavdrag) vilket var lätt värt det i min mening.

Det tog ett antal veckor för dem att komma ut pga materialbrist men det hade antagligen tagit ännu längre tid om jag inte varit på dem och även informerat att jag är hemma 24/7 så de kunde svinga förbi mig när de var i närheten. Som tur var blev det inte så kallt igen de närmaste veckorna efter köldknäppen så den larmade inte igen och sen hann vi byta innan det blev kallare igen - och den har iaf inte larmat eller haft problem efter det (inte varit lika extremt kallt men ändå i området där den larmat tidigare).

Det är säkert så att man kan lösa det mesta m själv men jag har liksom tröttnat på att vara elektriker, rörkrökare, kyltekniker och fan och hans moster för allt. OM jag hade kunnat lösa det själv så hade jag utan tvekan behövt lägga ner 20 timmar, köpa lite material och sedan oroat mig för att jag pajat ngt. För 4 papp väljer jag att avstå det denna gång :crysmile:
 
  • Gilla
Larb
  • Laddar…
Inte helt ovanligt fel att LP-pressostaten krånglar på dessa.

Nedre elpatron ska man aldrig avaktivera. Det föreligger då risk för sönderfrysning.
Den är alltid blockerad ändå, så länge värmepumpen är i drift.
 
  • Gilla
Larb
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.