Har haft lite problem med dimensionering av elpatron, satte i en 4,5 kwh Backer i mitten och trodde att de skulle räcka att värma min uppvärmningsyta på ca 200 kvm temp inomhus ca 15 gr. Detta visade sig vara lite för optimistiskt nu i efterhand, huset kräver ca 9 kwh efter mina beräkningar när det är lite kyla ute. Så skall jag sätta en 4,5-6 kwh till i botten eller byta ut den i mitten till en STOR kanske 9-12 kwh. och hur stor patron kan jag ha på en 16 amp 3 fas 380 V? Finns det någon som har lite erfarenhet på området vore tacksam för svar eller hur har ni gjort?:S
 
Vi har en 9kw på vår 750 liters acktank och det fungerar uitan problem?
 
huggan skrev:
Vi har en 9kw på vår 750 liters acktank och det fungerar uitan problem?
Jag tror att det blir en sån verkar inte säcka iallfall när det blir lite kallare, har du den i mitten av din tank? Och vad brukar du ställa den på 60 gr eller mer-mindre?
 
60 grader mitten av tanken. har ju inte haft på den vid 20 minus.
 
Har en "brukspatronen" elpatron. Den är på 9kw och justerar effekten beroende på hur mycket som behövs för stunden. Den har också en strömvakt som sänker effekten så att man inte överstiger huvudsäkringen. Kan vara praktiskt om man bara har 16A. För mig fungerar den bra.

Kan läsa mer om den här: http://www.relek.se/privat/elpatroner/kompletta_elpatroner.html
 
solvalla skrev:
Har en "brukspatronen" elpatron. Den är på 9kw och justerar effekten beroende på hur mycket som behövs för stunden. Den har också en strömvakt som sänker effekten så att man inte överstiger huvudsäkringen. Kan vara praktiskt om man bara har 16A. För mig fungerar den bra.

Kan läsa mer om den här: [länk]
Pratade med Backer idag och han på den firman sa som du att 9 kw drar 13 A och det blir då svårt att ha något annat inkopplat. Nu är det så att jag skulle köra el i yttersta nödfall eller resa bort så det finns inget annat som darar ström i det huset, och då har jag 3A kvar innan säkringen går, stämmer resonemanget?
Killen på Backer hade samma acktank som mig 750 liter men en elpatron på 6 kw och det funkade för honom men ca 150 kvm hus.En annan sak som han sa och som jag inte visste var att min nuv elpatron är rostfri och det skulle man absolut inte ha i en acktank med vvb av koppar och solslinga i koppar, tydligen äter kopparn upp den rostfria elpatronen genom galvaniska strömmar, den funkar som offeranod. Trodde absolut inte att rostfritt låg under kopparn i hierarkisk ordning utan snarast över men så var det ialla fall.
De skulle ha 1296+moms för en 9 kw i koppar finns det billigare någonannanstans, eller kan man använda Backers kopplingsbox K200 till alla slags 2 tums gängor?
 
Då sa han fel, komplettera med en 4,5 kW patron till i botten på tanken..
Jag gjorde samma sak som du o monterade bara en 6 kW patron pga att jag inte visste om 16A säkring klarade mer, Pratade nu i efterhand med en elektriker om vad som går köra på 16A..
Teoretiskt sa han att man kan köra med 10,5 kW elpatron men då finns inte så stora marginaler så därför rekomenderade han inte att man skulle ha mer än 9 kW på 16A, Synd man inte visste de då hade man haft så man klarat sej på elpatron även då det varit som kallast,,
 
En trög 16A som är vanligast klarar 22A upp till två timmar innan den smälter. Detta gäller bara Diazed säkringar(skruv-proppar). En dvärgbrytare brukar smälla lite tidigare..

Så man kan lungt köra 9kW bara man tänker på att inte köra mer än en storförbrukare i taget..
 
2an skrev:
Då sa han fel, komplettera med en 4,5 kW patron till i botten på tanken..
Jag gjorde samma sak som du o monterade bara en 6 kW patron pga att jag inte visste om 16A säkring klarade mer, Pratade nu i efterhand med en elektriker om vad som går köra på 16A..
Teoretiskt sa han att man kan köra med 10,5 kW elpatron men då finns inte så stora marginaler så därför rekomenderade han inte att man skulle ha mer än 9 kW på 16A, Synd man inte visste de då hade man haft så man klarat sej på elpatron även då det varit som kallast,,
Detta var min första tanke att sätta en till på 4,5 kw i botten, men så funderade jag lite till och kom fram till att det bästa är att ha en stor (9 kw) så högt som möjligt i tanken. Jag använder samma kopplingsbox som till 4,5 kw an så kostnaden blir inte mer än 1500 in moms.
 
ichgary skrev:
En trög 16A som är vanligast klarar 22A upp till två timmar innan den smälter. Detta gäller bara Diazed säkringar(skruv-proppar). En dvärgbrytare brukar smälla lite tidigare..

Så man kan lungt köra 9kW bara man tänker på att inte köra mer än en storförbrukare i taget..
Jag har endast en storförbrukare det blir elpatronen som säkert kommer att sluka el vad vet jag. :xVad gäller proppar så är det gamla hederliga skruvproppar i porslin 3x16 A och grov kabel 4 x 2,5 mm i area
 
Vill man slippa räkna trefaseffekter och blanda in "SQRT 3" i sina beräkningar, med risk att göra fel, kan man tänka så här för att få fram strömmen i varje fas:

(Förhållandet 400/230 är just Sqrt(3) och lätt att komma ihåg)

En trefaskopplad 400V elpatron kan man betrakta som tre enfaskopplade 230V laster.
Dvs: 9kW -> tre st 3kW laster på 230V, ( P = U * I) => Strömmen 3000/230 = 13A i varje fas.

Räknat åt andra hållet: 3st 16A Säkringar = 3*230*16 = 11kW, är maxlast för trefas 16A 400V, om man skall ligga under 16A per säkring. Kör du 9kW elpatron så har du då bara 2kW kvar till annat, inga problem om det är för att hålla underhållsvärme när man inte är hemma, men skall man starta elbastun, spisen, eller brödrost + vattenkokare + dammsugare + lite till behövs en effektvakt som drar ner elpatroneffekten.

Alternativet med två elpatroner i tanken har ju fördelen att man kan sätta en brytare på den ena, som man slår av när man är hemma och eldar eller "skall bada bastu" (Betydligt billigare än en effektvakt) dessutom så har man ju en i reserv om en skulle haverera... Men helst skall då antingen bägge patronerna sitta högt i tanken, alternativt en högt och en lite lägre + bivalent shunt för att få till en varmvattenprioritering..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.