Hej.
Jag har en Thermia Optimum Diplomat G3 som beter sig lite underligt. Mitt värmesystem har både LK golvvärme på shunt och radiatorer.

Idag är det -2 ute och då ser det ut enligt bilden. Pumpen kan värma upp framledning till börvärdet utan problem men integralen är likväl -800 där Steg 1 går in redan på -600.

Varför blir det så och vad kan man göra för optimering för att få pumpen att jobba mer ostört?
 
  • Digital temperaturdisplay med olika värdet, möjligtvis för ett uppvärmningssystem, visar på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som att värmekurvan är väldigt högt inställd? 57 grader vid -2 ute är jättehögt. Inte anpassat för värmepumpar. Byte till större radiatorer rekommenderas förmodligen.
 
Tror med att du kör på onödigt hög kurva.Vilken temperatur har du på rum och kurva.Du kan ställa upp A1 till typ 700 och A2 till 900 men undersök först om du inte klarar dig på lägre kurva
 
Var i landet bor du?
58⁰ i framledningstemperatur vid -2⁰ är väldigt hög framledningstemperatur.


Vi har -1⁰ och vår framledningstemperatur är 43⁰, då har vi gamla "högtemperturradiatorer" från 70-talet, har fjärrvärme så vi behöver inte hålla nere framledningstemperaturen om vi inte vill, men försöker att hålla den så låg som möjligt ändå.
 
J Josth skrev:
Ser ut som att värmekurvan är väldigt högt inställd? 57 grader vid -2 ute är jättehögt. Inte anpassat för värmepumpar. Byte till större radiatorer rekommenderas förmodligen.
Ok. Du menar att jag har för få/små radiatorer? Det kan nog vara rätt. Men hur påverkar det pannan och att patronen kickar in? Jag har inte rummsgivare utan styr på pannans temp. Som står på 22 grader. Är det returens temp som pannan då använder i beräkningen av integralen?

Golvvärmen går aldrig över 32 grader i framledning (25 i returen). Kan man kanske höja den för att få mer värmeutbyte eller det hjälper inte?
 
V växelventil skrev:
Tror med att du kör på onödigt hög kurva.Vilken temperatur har du på rum och kurva.Du kan ställa upp A1 till typ 700 och A2 till 900 men undersök först om du inte klarar dig på lägre kurva
Du menar att -150 kan ställas till -700?
 
  • Digital display visar tekniska parametrar för möjligtvis en värmepump eller liknande system. Innehåller värden och enheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Per Odelius skrev:
Du menar att -150 kan ställas till -700?
Det går inte att ställa den lägre än -250.
Rum 20grader kurva 52 grader
 
P Per Odelius skrev:
Ok. Du menar att jag har för få/små radiatorer? Det kan nog vara rätt. Men hur påverkar det pannan och att patronen kickar in? Jag har inte rummsgivare utan styr på pannans temp. Som står på 22 grader. Är det returens temp som pannan då använder i beräkningen av integralen?

Golvvärmen går aldrig över 32 grader i framledning (25 i returen). Kan man kanske höja den för att få mer värmeutbyte eller det hjälper inte?
Ju högre framledningstemperatur som krävs desto lägre effekt och verkningsgrad COP får värmepumpen. Många värmepumpar stänger helt av kompressorn när framledningstemperaturen går över 60 grader så det kan man gärna kontrollera i manualen. Vet faktiskt inte om Thermia styr på returtemperaturen. Golvvärmen bör vara lagom varm och ge önskad temperatur i de rum som har golvvärmeslingor.
 
Aha du såg inte att du har en G3 så det är A2 du kan ställa upp.A1 på din pump är startvärdet från 0 --250.
 
P Per Odelius skrev:
Det går inte att ställa den lägre än -250.
Rum 20grader kurva 52 grader
Kurva 52 är alldeles för högt och vad har du du för startvärde på varmvatten för 81 grader är för högt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.