Har en gammal Elpanna från Jämtvarm på 9 kW. Hur sker uppvärmningen i denna? Är det elpatroner som går att byta? Står i område med kalkrikt vatten så troligen är effekten låg pga kalkavlagringar. Jag har ingen uppfattning om hur gammal pannan kan vara.
 
  • Röd maskin eller värmepanna i otjänligt skick, med reglage och indikatorlampor, i rörigt utrymme med bråte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd, dammig maskin med etikett, ansluten med tjock kabel, placerad i mörkt, smutsigt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är normalt sett bara varmvattenberedare som drabbas av kalkavlagringar.
 
  • Gilla
klej
  • Laddar…
Den pannan är en enkel vattenkokare och går efter vad termostaten är inställd på. Vad har du mer, finns det en shuntgrupp, en motor som reglerar mot utetempen, mera foton på det runt omkring behövs
 
  • Gilla
klej
  • Laddar…
K klej skrev:
Har en gammal Elpanna från Jämtvarm på 9 kW. Hur sker uppvärmningen i denna? Är det elpatroner som går att byta? Står i område med kalkrikt vatten så troligen är effekten låg pga kalkavlagringar. Jag har ingen uppfattning om hur gammal pannan kan vara.
Se videon nedan jag undrar varför den blå lampan blinkar är det en varning eller ska den blinka. Pannan är 20 år i år hur länge brukar denna modell hålla, om den slutar fungera behöver den bytas ut. Tacksam för svar. Agnetha
 
Ingen video. Att den blå blinkar kan bero på om det finns något som kallas belastningsvakt monterad. Det ska då gå en kabel tunn eller tjockare från pannan till el-centralen. Om du mitt på dagen inte gör något i huset, kokar mat/diskar/tvättar, laddar el-bil, slutar den att blinka då.
 
Den pannan är en ren vattenkokare. Blir det inte varmt i huset. ??
 
Och då blir det vad är frågan från dig om denna panna. med blink kan det vara något med kraften i den. men går inte att säga något på avstånd , det måste mätas på plats.
 
J jonaserik skrev:
Och då blir det vad är frågan från dig om denna panna. med blink kan det vara något med kraften i den. men går inte att säga något på avstånd , det måste mätas på plats.
Tack!
 
J jonaserik skrev:
Ingen video. Att den blå blinkar kan bero på om det finns något som kallas belastningsvakt monterad. Det ska då gå en kabel tunn eller tjockare från pannan till el-centralen. Om du mitt på dagen inte gör något i huset, kokar mat/diskar/tvättar, laddar el-bil, slutar den att blinka då.
När det gäller Agnetha Fredrikssons panna är det cirkulationspumpen som blinkar, inte själva elpannan. Finns en tråd till härnånstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.