Hej!
Min mamma har en elpanna med elpatroner som är 20 år gammal. Nu har vi upptäckt att den blåa lampan har börjar blinka i 15-20 sekunder sen uppehåll 10 sekunder och vi har inget elektriska prylar på endast ett personlarm och två frysboxar övrigt har vi stängt av för att testa om den slutar blinka men ingen skillnad.
Är det någon som har en liknande panna
Och kan svara på vad det beror på. I september och innan dess har lampan aldrig blinkat. Försöker skicka en video och bilder.
Tacksam för svar.
Agnetha
 
  • Isolerade rör, manometer, ventiler och en elektrisk enhet på en vägg i ett tekniskt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit isolerade rör, manometer, vit apparat eller panna, industriell eller källarmiljö, lite rörigt i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gul maskin med kontrollpanel, röd knapp och termometer i källarmiljö, nära rör och pelare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en svetsmaskins kontrollpanel med insticksdon, märkt med specifikationer och användarslitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gul apparat, kablar, rör, väggkrok för ljus, ojämnt målade betongväggar, slitna golvytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart skylt med vit text, strömspecifikationer, suddig bakgrund. Märkt "JW", "WICUM AB - SWEDEN", olika kilowattvärden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostiga rör och ventiler under trappa, betongyta, sliten teknisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mekanisk anordning med märkningen "LOWARA ecocirc", blå lysdioder, synlig elektronik, installationsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart plastbehållare med blått ljus och etikett, otydlig bakgrund, sannolikt teknisk apparat eller komponent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har en tråd tidigare i samma ämne där du fått svar.
 
Ja, nybörjare på denna länk. Fick ett Mail hur jag skulle gå till väga så jag provade igen och denna gång fick jag med video och bilder.
 
N
Mest troligt är att blinkningarna indikerar någon form av avvikelse i systemet.
Den enhet som blinkar är en cirkulationspump d.v.s. den ser till att det uppvärmda vattnet når ut till radiatorerna och tillbaka till pannan.
Bäst är väl att höra med en rörmokare vad just detta blinkmönster indikerar om ingen här på forumet vet.
 

Bästa svaret

Jag tolkar de blå blinkningarna som koden för spännings- eller överhettningsfel om man tittar i manualen. Står att man ska kontrollera nätspänningen och låta pumpen svalna. Därefter starta om den. Om det är mycket smuts i värmevattnet kan cirkulationspumpen gå trögt och man behöver spola ur värmesystemet/byta värmevatten.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Tack för svaret kontaktar en röris.
Agnetha
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Egentligen är det väl dags att titta efter någon värmepump och byta allt? En 15 kW elpanna kan inte vara billig att köra i dagens läge och eftersom det står 380 V och inte 400 V så måste pannan vara rejält gammal, 70- eller början av 80-talet.
 
Jag var smart och tecknade ett 3 årsavtal som går ut i början av 2025👌Pannan är installerad för 20 år sedan.
 
J Josth skrev:
Jag tolkar de blå blinkningarna som koden för spännings- eller överhettningsfel om man tittar i manualen. Står att man ska kontrollera nätspänningen och låta pumpen svalna. Därefter starta om den. Om det är mycket smuts i värmevattnet kan cirkulationspumpen gå trögt och man behöver spola ur värmesystemet/byta värmevatten.
Tack för manualen och ditt svar, ska lösa igenom den.
Tänkte börja med att kontakta en rörmokare som ska titta på pannan, låter det bra?
 
Ok, grattis till ett bra el-avtal då!! Få som lyckades tajma så bra innan priserna sköt i höjden. Mystiskt med pannan, men den är ju märkt 380 V och det har vi inte haft sedan 1988 om jag minns rätt på exakt år.
 
Ja det är bra att läsa igenom manualen. En rörmokare kommer nog ganska snabbt att vilja byta cirkulationspump till en ny om den fortfarande larmar efter att ha varit avstängd och omstartad.
 
J Josth skrev:
Ok, grattis till ett bra el-avtal då!! Få som lyckades tajma så bra innan priserna sköt i höjden. Mystiskt med pannan, men den är ju märkt 380 V och det har vi inte haft sedan 1988 om jag minns rätt på exakt år.
Pannan kan vara så gammal hittade papper på installationen i en gammal perm efter pappa
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ja det är bra att läsa igenom manualen. En rörmokare kommer nog ganska snabbt att vilja byta cirkulationspump till en ny om den fortfarande larmar efter att ha varit avstängd och omstartad.
Yes! Tack så mycket🙏
 
Det var cirkulationspumpen som ni misstänkte var felet, nu är den bytt samt två packningar så nu fungerar allt.
Tusen tack för att ni svarade så snabbt det hjälpte mig att fatta beslutet att kontakta rörmokaren👍😄
 
  • Gilla
avh67f och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.