Jag har en elpannor,elomax 450, som värmer vattnet i husets radiatorer samt dusch. Har nylige bytt expansionskärl då de var vattenfyllda. Kan tilläggas att jag är nybliven husägare och har hyfsat dålig koll på värmebiten :)


Nu kör jag värme -extra för att det ska vara varmare vatten till duschen. Ofta ligger temp 70 grader men den tappar värme och tryck med jämna mellanrum. Trycket kan ligga på 2 bar vid 70!och går ner till 0,5 vid 45 grader. Även automatiskt bakterieskydd har slagits på vid två tillfällen de senaste veckorna.


Är det vanligt med temp.skillnad och tryck som varierar? Vad kan vara fel? Varför tappar den värme mellan varven?
 
Att trycket varierar med temperaturen är normalt.
Däremot så är det väldigt stor svängning på trycket.
 
B
Låter som exp kärlet är i minsta laget eller att förtrycket är fel.

När blir det 45C? Vid stark kyla? Efter ett bad? Eller helt random.
 
B BSOD skrev:
Låter som exp kärlet är i minsta laget eller att förtrycket är fel.

När blir det 45C? Vid stark kyla? Efter ett bad? Eller helt random.
B BSOD skrev:
Låter som exp kärlet är i minsta laget eller att förtrycket är fel.

När blir det 45C? Vid stark kyla? Efter ett bad? Eller helt random.
Har inget exakt mönster men efter lång dusch och kyla, kan dock vara kallare på morgonen och upp till 70 på kvällen. Försöker mäta av och hitta något mönster. Har precis bytt expansionskärl, de kom förtrycka till 1,5 bar och med det trycket installerade had dem. Tror dock att det står 0,5 i bruksanvisningen till pannan.
 
B
Om det är 1.5bar så är det ju rätt om du har högsta elementen ca 12m upp. Är nog lite högt förtryck skulle jag tro, om du har en normal villa.

Att tempen faller när du förbrukar mycket värme låter väl rätt normalt? Möjligtvis är det något steg på elpatronen som inte riktigt fungerar som det ska, men så länge som du har varmt inne och vattnet alltid räcker till varmvatten skulle jag inte lägga mer fokus på det.

Jag bara antar att elpanna för eller senare ska ersättas med någon form av värmepump eller annat i alla fall.
 
  • Gilla
Prellens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.