Bob_the_builder
Funderar lite över alternativ för uppvärmning och ventilation. De två alternativ som väljer mellan är:

1. Elpanna med separat vv-beredare. Separat FTX-ventilation.
2. Frånluftsvärmepump med inbyggd FTX (tex Nibe fighter 410)

Alternativ 1 borde bli billigare, medan alt 2 har fördelen att den värmer vatten "gratis" på sommaren. Finns det andra för/nackdelar att ta hänsyn till?

Är det fler som har valt mellan just dessa två alt. (Lämna bergvärme därhän. Jag är inte intresserad av det.)
 
Hej

Vi tittade på just detta på mässan, kom fram till att "varför ha två system som kan krångla...". IVT (som inte har motsvarigheten till 410) pratade sig varm för den separata FTX-ventilationen, men på direkt fråga om det inte var bättre med ett system så tillstod han att det nog egentligen var smartare.
 
Bob_the_builder
Båda systemen finns ju där ändå, om än i samma skal. :-/
 
Lägg inte alla ägg i samma korg. ;)
 
Försöker dra hit diskussionen om FTX från fjärrvärmen...

Ekke, ,hur mycket låter tilluftsdonen, störs du av dem i t ex sovrummet? Jag tillhör dem med dåliga erfarenheter av en FVP, över två års reparationsproblem... och vill satsa på något annat i det kommande huset. Men är mycket rädd för att skapa en "bullrande" hemmamiljö.
 
Jag tror på FTX...
Med de ljuddämpare som finns behöver du inte vara orolig för buller.
 
Jo jag hoppas det, för det är lite tråkigt med FVP just att det t ex inte är så "kompatibelt" mot t ex solvärme för varmvattnet eller eldning med vattenburen "mys"eldning t ex i kök eller vardagsrum vilket jag vill ha. som sagt lägg inte alla ägg...
 
Då jag inte flyttat in kan jag inte säga säkert men vid
provkörning tycker då inte jag att man kunde höra nåt.
Men det är nog mycket beroende på utförandet.
Du kan även styra ner den nattetid om du ändå
skulle bli störd.
 
Om jag funderade på FTX skulle jag nog försöka prata med några byggkonsulter eller liknande först. Av tradition har tilluft haft nackdelar med hög bullernivå och ibland också orsakat problem med luftvägar och allergier. Luften kan bli torr när den är förvärmd. Systemen kräver också relativt mycket service och underhåll.

Jag hoppas innerligt att de här problemen inte finns längre, men om du ska skaffa FTX, se till att sätta dig in i ämnet ordentligt.

Vi hyrde ett hus i julas med FTX och jag hoppas verkligen att det var felkonstruerat eller felmonterat för det bullrade nåt fruktansvärt. En irriterande varvtalston som hördes i hela huset och transporterades vidare i ventilationsrören. Det var nästintill outhärdligt och jag hoppas som sagt att det systemet inte var typiskt för FTX.
 
Kolla på www.villavent.se

Jag har själv en NIBE 410 P och jag har funderat på om inte det finns fördelar med två separata system.
Krånglar det ena så fungerar det andra. Jag men om du någon gång får fel på t.ex. värmepumpen då kan det vara enklare att bara reparera värmeväxlaren.

Roger
 

Hej!

Går det inte att få luftfuktare till ett system som förvärmer luft?

Mvh Stefan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.