Min mamma har ständiga bekymmer med sin oljepanna och nu funderar vi på att ersätta denna med en elpanna. Det vore bra om elpannan i en framtid kan dockas till en värmepump, kanske luft/vatten värmepump. Vad bör man tänka vid val av elpanna? Kan vilken elpanna som helst väljas eller kanske det är lämpligt att den har nån form av ackumulatortank? När man tittar på t ex Nibes och CTC:s hemsidor har de elpannor som är förberedda att dockas till deras specifika värmepumpar, men så hårt knutet behöver det väl inte vara? Man vill ju kunna välja vilken värmepump som helst i framtiden.
 
Se det omvänt, det går att docka elpannan till den framtida värmepumpen.
MEN de flesta värmepumpar har redan en elpatron inbyggt så det blir lite dubbelt.
Vad är det som krånglar på befintlig panna? Läcker den vatten eller krånglar brännaren?
Byta brännare?
Går det inte sätta elpatron på befintlig panna?

Protte
 
Tänk på att om man slutar med olja och att elda i skorstenen måste huset också anpassas efter de nya förutsättningarna avseende bl.a. ventilationen, skorstensskydd, isolering av ev. vind och komplettering med fler radiatorer åtminstone i källaren. Annars kan det bli för kallt, värmesystemet fungera dåligt eller t.o.m. medföra kommande mögelskador i huset.
 
Jag ser att CTC har kombinationen EcoEl och EcoAir, så man skulle kunna börja med EcoEl.

Brännaren har servats ett flertal gånger på senare tid. Vid något tillfälle har en firma justerat den fel så att den sotar som nästa firma fixade. Då fungerade allt som det skulle några veckor. Nu så vill den inte starta förrän den fått svalna ett tag, egnentligen samma problem som funnits innan firmorna kopplades in. Brännaren är en Bentone och är bara fyra år. Kan vara problem med förbränningen fortfarande, skall kolla lågan. Sen har jag läst att man kanske bör ha ett ny typ av oljefilter på tanken än det gamla som suttit där sen 1967. Tyvärr har jag ingen manual till brännaren, men hoppas kunna få en från Bentone. Alla tips är välkomna för övrigt.

Att sätta elpatron på pannan kan vara en lösning, CTC har en sån kassett, men den kostar över 10000 bara den, så man kanske skulle förbereda att gå över till värmepump.

Jag är medveten om att ventilationen kan bli ett problem. Nästan alla hennes grannar har gått över till fjärrvärme, möjligen har de även installerat i extra ventilationssystem också. Åtminstone skall en hatt till skorstenen monteras. Att få henne att gå över till pellets blir för mycket jobb för henne.
 
Många som byter till icke eldat värmesystem glömmer tyvärr att installera ett nytt ventilationssystem och vissa kompletterande radiatorer när skorstenen så att säga "tas ur bruk". Även isolering/tätning av kallvind eller vindsavfuktare behövs normalt när murstocken står ouppvärmd.

Mina föräldrar började använda elpatronen i oljepannan från och med slutet av 80-talet och bytte till fjärrvärme 2002. Huset byggt -63 och orginal radiatorsystem klarar sig med +50C framledningstemp vid DUT. Det sattes huv på skorstenen och kanalen till öppa spisen tätades. Luften inomhus är riktigt dålig (fönster behöver alltid stå lite öppet). Kallvinden nu full med svart- och vitmögel på främst råspont, takfönster och vid gavlar och den måste totalsaneras enligt Anticimex trots det bara varit 15cm gullfiber i vindsbjälklaget så viss värme ändå borde tillförts kallvinden. Fjärrvärmen är numera ganska dyr och bergvärme hade varit bästa alternativet om det varit möjligt att borra. Luftvärmepumpar inte lika effektiva på vintern och kräver något mer tillsyn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.