Jag och sambon med familj renoverar upp ett gammal timmerhus från 1850-talet. Tanken på sikt är att det ska bli ett åretruntboende.
Huset är ca 50+50 kvadratmeter med ytterpanel, ca 20 cm tjocka timmerväggar med 3 cm isolering på insidan samt ångspärr och 12mm spånskivor.
Vi kommer att ha en vedeldad köksspis och kakelugn på nedervåning. På övervåningen där 2/3 av vardagsrummet når hela vägen upp till taknock kommer en stor kamin användas för uppvärmning. Ev även en mindre kamin i sovrummet.

Vad tycker ni man ska använda för att värma upp vattnet för värmeradiatorerna som kommer dras till alla rum och tapvattnet?
Min svärfar tycker en elpanna med varmvattenberedare blir billigast medan jag är mer inne på att någon typ av värmepumpslösning blir billigare i längden även om det blir lite högre investeringskostnad.

Vi har reserverat utrymme på ca 70x70 cm i en duschrum på nedervåningen för värmesystemet så det kommer inte finnas plats för någon stor acktank.

Kan en frånluftsvärmepump var idé då vi ändå kommer att ha frånluftsfläkt installerad på loftet ovanför de två badrummen, som även ligger ovanpå varandra?
 
Kosta på en riktig värmepump istället. Enbart energin i frånluften förslår inte mer än att minska ventilationsförlusterna och räcker långtifrån till att ekonomiskt värma ett äldre hus.Det innebär att eltillskottet i frånluftspumpen kommer att få jobba på tok för mycket och mellanskillnaden till en riktig pump på några år har "tjänat in sig"
 
Y
apropå inget så har jag en såndär gammal villa med ved-spis å så.. men så hade de satt in el-radiatorer i alla rummen samt en el-beredare för få lite varmvatten...

att värma köket, lilla badrummet, och ett normalstort rum...(bråkdel av huset) å några liter varmvatten (huset stod tomt så förbrukades inget)... kostade mig nu 2500kr under januari...

Så i mitt fall tänker jag sätta bergvärme och dra om allt till vattenburet... sägs dra ner 70% av el-kostnaderna..
 
Absolut en riktig värmepump, men var beredd på att den låter en del.
 
Y
fast de gamla villorna, iaf min, har massa smårum, inte stora öppna ytor så i min så är det kört att ha luftvärme såattsäga... då får de bli vattenburna radiatorer..
 
Det finns luft-vattenvärmepump, och bergvärme torde inte heller vara helt uteslutet? Finns redan vattenburet värmesystem så ska det självklart utnyttjas.
Elpanna är kanske billigast i inköp (frånsett luft-luftvärmepump då), men är ju självklart mycket dyrare i drift.
 
Y
utifrån vad jag läst och fått bekräftat från kollegor, så de där som gör energi utav luft, de sviker när det är som kallast ute.. dvs när man behöver värme som mest... då går de in med patron och man åker på elräkningarna i slutändan iaf..

Men men, jag vet ju inte hur deras villa är osv, bara nämner lite olika fraser som kanske är till nytta när beslut ska tas... trallalalal... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.