Hejsan!
Efter en weekend för att fiska i norge är jag lite förbryllad. Där i norge vi var nära Bodö, i Saltströmmen så följde inte nollan med lågspänningen in till husen. Bara 3 faser, hur funkar de där egentligen? Har varje hus ett eget jordtag eller nått?

De flesta hus där är byggda på bergshäll så jordtag måste va svåra att få bra.
 
Jag har för mig att Norge har ett 2-fas system.

Dvs de har ca 115V mellan fas och nolla, och 230V mellan faserna. Så i så fall så var det alltså 2 faser plus nolla eller PEN som du såg.

Men man drar då normalt aldrig någonting till nollan utan allt är inkpplat mellan de 2 faserna. Så PEN ledaren blir i normal fallet bara skyddsjord.
 
I Norge kör man 230V trefas, dvs man dra alltid fram två faser till vanliga uttag, för dom har samma standard på uttag som vi. Exakt hur det ser ut på jordtagssidan vet jag inte, men det är mycket troligt att dom har egna jordtag. Någon som vet mer?
 
Man är ju skadad av jobbet tyvärr, trafon fastnade på kort :p
 
  • untitled_005.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

I Norge har de så dålig jord tack vare berggrunden så den följer inte med.
Det levereras bara 3 faser o jorden brukar de fixa genom att gräva ner en jordslinga runt huset samt i vissa extrema fall komplettera med djupborrade jordspett..

Ha det

//Cerwin
 
Jag såg på hus som låg vid vattnet så hade dom slängt ut kopparlina i saltvattnet, bättre jord än så finns väl inte :)
 
Till råga på allt så håller dom på att gå över till "vår" standard fläckvis, så på många ställen finns det trefas med nolla.
Dom har även transformeringar 20kV/0,4kV/1kV/0,4kV där det finns långa lågspänningsgrupper.
 
  • Gilla
twinor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.