Hej!

Har sökt efter info kring detta utan att hitta något. Jag undrar vad som händer med en maskin vars kol har blivit utslitna. Skada på maskinen? Bara sluta fungera och är i precis samma skick som tidigare efter att kolen är bytta? Något helt annat?

Dessutom undrar jag hur jag ser/märker att kolen behöver bytas? Har en gammal Metabo borrmaskin som gnistrar rejält när jag kör den, kan det bero på slitna kol?

Tacksam för svar

//Daniel
 
Vad som händer är nog beroende av modell på maskin. Vissa har stopp som gör att när kolen blivit slitna till en viss nivå så stannar maskinen eller hackar. Andra modeller kan du slita ned dem helt och hållet. Om det är en maskin utan stopp kan man slita ned kolen så att nitningen som håller sladden/flätan repar rotorn. Men det brukar inte vara några problem utan att när man stoppar dit nya kol så fungerar den på nytt.

Om det gnistrar mycket kan det vara kolen men även rotorn som börjar bli sliten på en gammal maskin.
Föreslår att du öppnar din maskin och kontrollerar kolen. Det brukar vara ganska enkelt.
 
  • Gilla
Exer
  • Laddar…
Ta tryckluft och blås rent kring kolen när du ändå har den isärplockad, det är koldammet som gnistrar.
På de flesta kol så finns det en markering som är en rek. mingräns när det är dags att byta dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.