Vi har ett bättre begagnat löpband (ett "riktigt" gymband) som har börjat att bete sig. Vill gärna ha hjälp av någon elmotorkunnig för att kunna utesluta felkällorna.

Jag har ägt bandet i två år ca, och det har stått några år på gym innan dess.

Ställer man sig på bandet nu så går motorn märkbart ner i kraft. Det drar fortfarande, men det är skillnad på hastighet. Om man springer på bandet i hög hastighet så stänger det dessutom av med en felkod (har kollat med tillverkaren och det är en allmän felkod som inte säger speciellt mycket).

Min fundering är om en elmotor kan tappa i effekt på detta sättet? Det känns som att en elmotor antingen levererar, eller så gör den det inte. Men jag kanske tänker fel?

Jag har kollat på kolborstarna, de ser okej ut. Kan det vara värt att byta dem för säkerhets skull?

Jag har även fått en del tips till från tillverkaren, men vill i första hand utesluta själva motorn.

Någon som har några bra tips om vad jag kan kolla själv innan jag kopplar in en dyr service...?
 
Kondensatorn.
 
Är det tal om kolborstar kan vi nog utesluta kondensatorn åtminstone i den vanligaste betydelsen. Vad är det föt typ av motor och ev styrning till den?
 
Låter den normalt när den snurrar? Om en lindning är kortsluten så kan motorn fortfarande gå men med reducerad kraft och en del vibrationer. Om den råkar stanna vid den lindningen så kan en eventuell säkring lösa ut.

En annan variant är om ett lager är riktigt dåligt. Dels finns möjligheten att lagret går så trögt att det stjäl kraft. Dessutom kan det glappa så att vibrationerna får kolborstarna att inte ligga an ordentligt. I båda fallen borde det låta illa.
 
Tack för svaren.

Har inga missljud från maskinen.

Avemo; Du nämner "kolborstarna inte ligger an ordentligt". Om de inte gör det, kan effekten bli en klenare motor då? Kolen är kanske 1 cm långa, men jag har ingen aning om hur långa de *ska* vara. Fjädern som trycker på är ju inte världens starkaste, så kolen kanske helt enkelt nått sin minimilängd?
En rengöring och nya kol, kan det - iallafall teoretiskt - hjälpa?
Det är ju en ganska billig och enkel start att börja med. Måste ju byta kol så småningom ändå.
 
Kan du skaffa kol skadar det ju inte att byta, lätt hänt att förstöra motorn om man inte byter i tid. Nu verkar längden inte tyda på att de är helt slut men börjar nog vara åt det slitna hållet iaf.
 
Om kolen är slitna eller kärvar eller om fjädrarna ger otillräcklig kraft kan visserligen effekten minska, men det var inte det jag syftade på eftersom du sade att kolen ser ok ut. Om lagren är glappa så ligger inte rotorn centrerat utan oscillerar något. Detta kan vid höga varvtal få kolen att inte ligga an riktigt var min tanke. Om lagren glappar är lätt att känna, och om lagren kärvar är också lätt att känna.

Sedan är frågan som GK100 ställer om typ av styrning intressant. Det måste ju inte vara motorn det är fel på.
 
Ja, man får väl anta att det finns en varvtalsregulator av något slag, den kanske inte är helt frisk?
 
I
Jag hade börjat med kolbyte och rengöring mellan kommutator-plattorna.
250px-MotorCommutator.jpg
 
Tack igen.

Jag återkommer när jag tagit hem nya kol, rengjort grejerna och i samband med det även tagit foton på motorn så jag kan svara på detaljer om den. ;)
(Skruvade ihop allt idag naturligtvis)
 
Vet inte hur ditt band är konstruerat men mitt har en lägesgivare till motorn i form av en tandad metallskiva och en optisk läsgaffel. När det kommer in damm och skit mellan tänderna på skivan får motorstyrningen spel. Har du månne något liknande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.