Nej, inte med svenskt 230/400V trefasnät.
Nej.
Eller ja det går ju om du har 220V huvudsändning. Men du tycks inte vara i Norge så den sannolikheten än nära noll.
Eller ja det går ju om du har 220V huvudsändning. Men du tycks inte vara i Norge så den sannolikheten än nära noll.
Du får låta den direktstarta då via bara D-kontaktorn och strunta i första steget så kan allt vara som det är om det i övrigt funkar bra. Alltså koppla motorn fast Y och anslut bara tre faser och jord från startapparaten. Har du några skisser/scheman där bör det vara de ledningarna som är lagda till U2-V2-W2 på motorsymbolen som du ska använda.
Alternativt kan du koppla den så du struntar i andra steget då väljer du ledningarna som är tänkta gå mot U1-V1-W1 i stället. Kolla hur stort motorskydd som sitter där och är minsta inställning mycket större än 5 A kan du lika gärna koppla så här och ev få nytta av startavlastningsventilen om det finns sån.
Skillnaden mellan #8 och detta är alltså om motorskyddet är med eller inte i bilden om vi förutsätter en normal standard automatisk Y/D start. Men den kanske är manuell trots allt även om det vore udda för en kompressor?
Skillnaden mellan #8 och detta är alltså om motorskyddet är med eller inte i bilden om vi förutsätter en normal standard automatisk Y/D start. Men den kanske är manuell trots allt även om det vore udda för en kompressor?
Det är en 2.2 kW motor. Känns väldigt overkill att hålla på med Y/D start. Direktstarta den bara som andra små motorer.
Den den går ej att köra Y/D på i Sverige, då måste den vara på 690/400 V (660/380V om den var en gammal motor).
Den där skulle gå att Y/D starta i stora delar av Norge, kanske på något unikt ställe i Sverige. Masugn 1 på SSAB i Luleå hade 380/220 V elnät fram till den lades ner på typ 90-talet, där skulle motorn gått i D-koppling vid normal drift och kunnat startas i Y.
Den den går ej att köra Y/D på i Sverige, då måste den vara på 690/400 V (660/380V om den var en gammal motor).
Den där skulle gå att Y/D starta i stora delar av Norge, kanske på något unikt ställe i Sverige. Masugn 1 på SSAB i Luleå hade 380/220 V elnät fram till den lades ner på typ 90-talet, där skulle motorn gått i D-koppling vid normal drift och kunnat startas i Y.
Vad är frågan? Tryckströmbrytaren brukar sitta på tanken. I lådan du visar bild på finns en kontaktor och ett motorskydd. Om kontaktorn styrs av motorskyddet så stämmer inte din skiss riktigt.
Har det varit en till kontaktor i lådan? Om det varit kopplat med en YD-start så har det varit 7 ledare till motorn. Men det kanske du har koll på.
Har det varit en till kontaktor i lådan? Om det varit kopplat med en YD-start så har det varit 7 ledare till motorn. Men det kanske du har koll på.