G
Hej frågan är om det går att köra y/d start på denna motor ??
 
  • Bild på en elektrisk motors skylt med tekniska specifikationer, märkt med typ, effekt, spänning och varvtal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, inte med svenskt 230/400V trefasnät.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
G
Som jag förstår har dom försökt koppla in den med y/d men när andra tillslaget kommer dör den efter ca 5 sek alltså fel motor
 
Nej.
Eller ja det går ju om du har 220V huvudsändning. Men du tycks inte vara i Norge så den sannolikheten än nära noll.
 
tommib
Varför behöver motorn Y/D-start? Knäcker den säkringar?

Kan en frekvensomriktare vara ett alternativ?

Y/D-start skulle kräva att motorn är lindad för 400/690V om jag förstår det rätt.
 
G
Den är monterad på en kompressor inkopplad som Y/D men den lägger av vid andra tillslaget men det är ju inte så konstigt med tanke på fel motor
 
G
Nej säkringarna löser ej ut tanken va väl att skona kompressorn kan jag tänka mej ?
 
Du får låta den direktstarta då via bara D-kontaktorn och strunta i första steget så kan allt vara som det är om det i övrigt funkar bra. Alltså koppla motorn fast Y och anslut bara tre faser och jord från startapparaten. Har du några skisser/scheman där bör det vara de ledningarna som är lagda till U2-V2-W2 på motorsymbolen som du ska använda.
 
Alternativt kan du koppla den så du struntar i andra steget då väljer du ledningarna som är tänkta gå mot U1-V1-W1 i stället. Kolla hur stort motorskydd som sitter där och är minsta inställning mycket större än 5 A kan du lika gärna koppla så här och ev få nytta av startavlastningsventilen om det finns sån.

Skillnaden mellan #8 och detta är alltså om motorskyddet är med eller inte i bilden om vi förutsätter en normal standard automatisk Y/D start. Men den kanske är manuell trots allt även om det vore udda för en kompressor?
 
Mikael_L
Det är en 2.2 kW motor. Känns väldigt overkill att hålla på med Y/D start. Direktstarta den bara som andra små motorer.

Den den går ej att köra Y/D på i Sverige, då måste den vara på 690/400 V (660/380V om den var en gammal motor).

Den där skulle gå att Y/D starta i stora delar av Norge, kanske på något unikt ställe i Sverige. Masugn 1 på SSAB i Luleå hade 380/220 V elnät fram till den lades ner på typ 90-talet, där skulle motorn gått i D-koppling vid normal drift och kunnat startas i Y.
 
G
Om det är kopplat enligt bilden ovan
 
  • Elektrisk kopplingsschema för kontakt, motorskydd, tryckgivare och motor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G
Vart får jag in dessa
 
  • Öppet elskåp med kopparledningar, terminaler och installerade reläer, fråga om anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G Garanti skrev:
Om det är kopplat enligt bilden ovan
Har du det som på den bilden behöver du inget mer se till att motorn är kopplad Y så är det klart.
 
G
Den sista bilden jag la in på skåpet du menar att det inte behöver vara med räcker det med tryckströmbrytaren på kompressorn endast ?
 
Vad är frågan? Tryckströmbrytaren brukar sitta på tanken. I lådan du visar bild på finns en kontaktor och ett motorskydd. Om kontaktorn styrs av motorskyddet så stämmer inte din skiss riktigt.

Har det varit en till kontaktor i lådan? Om det varit kopplat med en YD-start så har det varit 7 ledare till motorn. Men det kanske du har koll på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.