Hej,

Vi har ett elmätarskåp i bostadsrättsföreningens trapphus. Skåpet är "låst" men vem som helst kan öppna upp det utan problem (låsningen funkar alltså inte). Har sagt till styrelsen ett antal gånger men det åtgärdar inte problemet, är det någon fara för t.ex. mina barn eller är dessa skyddade utan skåpet? Och vet någon vart jag i så fall kan vända mig om det är farligt och styrelsen vägrar åtgärda det.

Mvh John
 
Du får väl gå någon utbildning i barnuppfostran så att du kan lära barnen att hålla fingrarna i styr. ;)
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
J johnlemonse skrev:
Hej,

Vi har ett elmätarskåp i bostadsrättsföreningens trapphus. Skåpet är "låst" men vem som helst kan öppna upp det utan problem (låsningen funkar alltså inte). Har sagt till styrelsen ett antal gånger men det åtgärdar inte problemet, är det någon fara för t.ex. mina barn eller är dessa skyddade utan skåpet? Och vet någon vart jag i så fall kan vända mig om det är farligt och styrelsen vägrar åtgärda det.

Mvh John
ta en bild så får du svar.
 
E elmont skrev:
Du får väl gå någon utbildning i barnuppfostran så att du kan lära barnen att hålla fingrarna i styr. ;)
Absolut! Låter enklare än att be styrelsen göra sitt jobb ;)
 
TT4F TT4F skrev:
ta en bild så får du svar.
 
  • Elcentral med flera elskåp och mätare i ett utrymme med öppen dörr och en kartong på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Tja - det är inget fel men det ska inte heller vara en lekplats. Självklart går det att skruva ut en av propparna och stoppa in ett finger och då är det stor risk att man dör.
Styrelsen borde absolut åtgärda låset.

Sitter någon av dina 2 grannar i styrelsen så kan du börja med att skruva ur deras huvudsäkringar 1 gång i veckan så får du nog snart ett lås.

Eller köp och sätt dit ett själv ;-)
 
TT4F TT4F skrev:
Tja - det är inget fel men det ska inte heller vara en lekplats. Självklart går det att skruva ut en av propparna och stoppa in ett finger och då är det stor risk att man dör.
Styrelsen borde absolut åtgärda låset.

Sitter någon av dina 2 grannar i styrelsen så kan du börja med att skruva ur deras huvudsäkringar 1 gång i veckan så får du nog snart ett lås.

Eller köp och sätt dit ett själv ;-)
Haha okej tack det låter bättre. Börjar med att skruva ut den. Låter roligare . Ordförande är ju tydligen elektriker så han löser det nog snart...
 
E
J johnlemonse skrev:
Haha okej tack det låter bättre. Börjar med att skruva ut den. Låter roligare . Ordförande är ju tydligen elektriker så han löser det nog snart...
Katt sex kabel!
 
O
J johnlemonse skrev:
Har sagt till styrelsen ett antal gånger men det åtgärdar inte problemet, är det någon fara för t.ex. mina barn eller är dessa skyddade utan skåpet?
Jag tycker du är överdrivet ängslig. Faktum är att det är helt normalt att proppskåp sitter helt öppet både i lägenheter och villor. På äldre lägenheter sitter de oftast direkt innanför dörren. Antalet döda barn som tagit en köksstol och klättrat upp för att leka med det spännande skåpet är exakt noll åtminstone de senaste femtio åren. Bättre att du tar med ungarna, öppnar skåpet och förklarar att det är farligt. Själv skulle jag bli vansinnig om jag bodde i lägenhet och någon fick för sig att låsa skåpet och hindra mig från att komma åt mina huvudsäkringar. Att behöva ringa fastighetsskötaren för att kunna läsa av min elmätare eller byta en trasig propp är både frustrerande, dyrt och onödigt.
 
E
O Steamboy skrev:
Jag tycker du är överdrivet ängslig. Faktum är att det är helt normalt att proppskåp sitter helt öppet både i lägenheter och villor. På äldre lägenheter sitter de oftast direkt innanför dörren. Antalet döda barn som tagit en köksstol och klättrat upp för att leka med det spännande skåpet är exakt noll åtminstone de senaste femtio åren. Bättre att du tar med ungarna, öppnar skåpet och förklarar att det är farligt. Själv skulle jag bli vansinnig om jag bodde i lägenhet och någon fick för sig att låsa skåpet och hindra mig från att komma åt mina huvudsäkringar. Att behöva ringa fastighetsskötaren för att kunna läsa av min elmätare eller byta en trasig propp är både frustrerande, dyrt och onödigt.
Det är olika filosofier i olika områden.

Ibland finns inget val för annars springer folk in och drar i huvudbrytaren i tid och otid.
 
Sätt en hasp längst upp mellan dörrarna så är det barnsäkert men grannvänligt. Det är, som sagt var, viktigt att komma åt sina huvudsäkringar utan att behöva leta en nyckel man använde senast för fem år sen i en lägenhet som saknar belysning.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
E
useless useless skrev:
Sätt en hasp längst upp mellan dörrarna så är det barnsäkert men grannvänligt. Det är, som sagt var, viktigt att komma åt sina huvudsäkringar utan att behöva leta en nyckel man använde senast för fem år sen i en lägenhet som saknar belysning.
Detta fungerar inte i alla områden, nu är det kanske låst i ytterdörren men annars är ju risken att någon drar ner spaken och frysar smälter och orsakar skador, antingen på pin kiv eller av misstag.

Men nyckelpersonen måste så klart vara tillgänglig.
 
Redigerat:
...skulle bli vansinnig om någon fick för sig att låsa skåpet och hindra mig från att komma åt mina huvudsäkringar...

skåpet verkar ju redan vara försett med någon form av låsanordning, men som inte har någon verksam funktion

en enkel förbättring är att föreningen sätter i ett lås som går att öppna med alla lägenhetsnycklar (det vill säga på samma sätt för som portlåset) vilket höjer nivån för obehöriga/oavsiktliga besök och håller huvudsäkringarna tillgängliga för lägenhetsinnehavarna (men det öppnar också för att man -- av misstag -- skruvar ur grannens säkring när man felsöker eller för att man -- med berått mod -- vill stänga ner grannens högljudda stereo/fest)
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.