Har en fråga som gäller elmätare.
Det pågår ett utbyte av elmätare som ersätts av nya. Det hela ska vara klart till 2025.
Mätarna har förstås feltoleranser och jag har hört att de ska vara +5%. Det är i så fall extremt mycket.

Kan det verkligen stämma? Nån som har specar på en typisk modell?
 
O
Redigerat:
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
O Oldfart skrev:
I värsta fall 2%, men troligtvis betydligt lägre:
[länk]
Tack för länk.
Tycks som om toleransen vanligen är +/-2%. Förvånansvärt stor tolerans ändå. För en villaägare kan det betyda en merkostnad på flera hundra kronor per år.
Märkligt att man tillåter det. Men elkraftslobbyn är stark.
 
Eller lika ofta betalar kunden för lite, har dom månde aktier i mätartillverkarnas företag.
För det är väl ingen som tror att mätare alltid visar till elhandelns förmån???
 
Jag skulle säga 9% i värsta fall...
De flesta elmätare uppfyller (bara) väl MID klass A? Då får mätfelet vara 3,5% för en trefasmätare med symmetrisk last och 4 % med endast en fas belastad.
Det gäller vid +5 - +30 grader. Vid andra temperaturer gäller:
-10 - +5 eller +30 - +40: 4,5 resp 5%
-25 - -10 eller +40 - +55: 7%
-40 - -25 eller +55 - +70: 9%.
 
Kanske lite långsökt men om man jämför med typgodkännande av bilars hastighetsmätare krävs att mätaren inte får visa hastighet som är mindre än den verkliga.
Tycker man borde ha ett liknande krav på elmätare, alltså att de inte får visa för mycket. Dessutom borde ju toleransen vara mindre.
 
E elmont skrev:
Eller lika ofta betalar kunden för lite, har dom månde aktier i mätartillverkarnas företag.
För det är väl ingen som tror att mätare alltid visar till elhandelns förmån???
Tja… vad vet vi om det?
 
Det skulle iofs. inte förvåna mig om man med modern teknik lätt gör en mätare som håller en nogrannhet på ex. 0,1%, och så kaliberar man in den precis vid tillåten gräns så att den alltid visar för mycket.
 
Nu brukar jag i och för sig inte tro på sådana konspirationsteorier, men...


Jag har sedan en ganska lång tid tillbaka flera mätningar av all el hemma uppdelat på huset, solcellerna, bilen, förrådet och garaget. Jag har funderat lite på varför mätaren för import alltid visar för lite i förhållande till vad som är fakturerat medan exportmätaren är nära på perfekt. Jag får ta och göra jämförelsen för de senaste åren tror jag och fråga nätägaren vad skillnaden är, om det är någon skillnad. Skillnaden mellan de olika mätningarna jag själv har är inte så stor, och de mätarna kommer från olika batcher men samma tillverkare och modell
 
O
H haber25 skrev:
Tycks som om toleransen vanligen är +/-2%. Förvånansvärt stor tolerans ändå. För en villaägare kan det betyda en merkostnad på flera hundra kronor per år.
Märkligt att man tillåter det. Men elkraftslobbyn är stark.
Nu förutsätter du att det är att felmarginalen är den ackumulerade mätningen över tid. Om det istället är felmarginalen momentant i varje mätning, och felet är jämnt fördelat, så tar de över tid i stort sett ut varandra och summerar till nästan noll. Då blir den ackumulerade mätningen betydligt bättre, och vid t.ex. månadsdebittering så spelar felet väldigt liten roll.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.